Til verden, universet og alt der omkring

Jeg er en positiv, utadvendt pedagog som liker å utfordre meg selv. Dette med den digitale verden føles like stort som hele universet. Målet mitt med dette studie er å få et lite blikk inn i denne store verden. Og forhåpentlig vis kunne ta med meg noe tilbake til mitt virke. Her håper jeg å få inspirasjon og lærdom om hvordan vi kan lag et godt grunnlag for våre barn i det digitale samfunnet.

Skrevet i Ukategorisert | 1 kommentar

Opparbeiding av kunnskap om algoritmisk tenkning

Her under vil jeg reflekter rundt mine erfaringer med digitale freidigheter både ved bruk av digitale verktøy og prosessene bak. Når jeg startet på dette studie trudde jeg at jeg hadde en helt grei forståelse på hva det vil si å arbeide med digitale verktøy. Jeg følte selv at jeg stor sett kastet meg ut i nye ting og hadde et greit grunnlag i alt som handlet om ikt. Les videre

Skrevet i Oppgaver, Ukategorisert | Legg igjen en kommentar

Å få lov til å bestemme over en voksen

Hverdagsalgoritmer

I dag skulle vi rett å slett gjøre et eksperiment der vi latet som jeg var robot og barna skulle kode meg. Altså barna skulle kled på meg ved hjelp av bilder. Her hadde jeg på forhånd laget bilder av prosessen «påkleding». Jeg hadde tatt med bilder av masse forskjellig klær, bilder av å «kle på seg», «vaske hender», «gå inn på badet», «tisse i do» ol. Her hadde jeg prøvd å få med meg alle de ordene og begrepene vi vanligvis bruker når vi skal kle på oss. Les videre

Skrevet i Ukategorisert | Legg igjen en kommentar

Et første lille innblikk i algoritmer

 

Det er så mange ting vi gjør på rutine i barnehagen som vi kan koble til den tidlige læringen av algoritmer. Pedagogens bevissthet rundt dette tema er sentralt så de kan hjelpe barna med forståelsen av enkel koding. Her er en hverdagsaktivitet der vi bruker algoritmer bevist. Les videre

Skrevet i Ukategorisert | Legg igjen en kommentar

Fremtidens Kompetane

Bilde av Merlin Lightpainting fra PexelsFor at vi i barnehagen skal kunne ruste barn godt til den digitale fremtiden må vi ha fokus på det barna kommer til å møte i sin skolegang. Digitaliseringen av samfunnet er kommet for å bli og ny teknologi kommer hver dag. Barna kommer alle fra forskjellige hjem og vil da ha forskjellig forutsettinger for deres kunnskap. Barnehagen skal være med på å minimere denne forskjellen. Dette kan gjøres på forskjellige måter, jeg vi her under se på femtidens kompetanse i barnehagen i lys av mål om kommunikasjon og samarbeid.
Les videre

Skrevet i Oppgaver, Ukategorisert | Legg igjen en kommentar

Veien vi gikk når vi lagde Memory spill:

Samarbeid og felleskap

Den digitale verden åpner opp for mange nye impulser og tanker, det å lage et spill med barna skapte mange kreative tanker hos oss. Personalet bidrar med mange gode ideer på hva vi kan lage og hvordan vi skal gå fram. Rammeplan sier at:

«Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.» (Rammeplan for barnehagens innhold) Les videre

Skrevet i Ukategorisert | Legg igjen en kommentar

Foreldresamarbeid og barns rettigheter

 

Bilde av Poranimm Athithawatthee fra Pexels

I denne refleksjonen vil trekke frem hvilke områder foreldresamarbeid foregår på og hvilke rettigheter barna har når det kommer til deling av informasjon om deres hverdag. Jeg vil se på de ulike dilemmaene vi står ovenfor når det gjelder å opprette en barnehageblogg. Les videre

Skrevet i Oppgaver | Legg igjen en kommentar

Små regissører er flittige arbeidere

En vandring i ukjent terreng

Her under vil jeg gå igjennom prosessen vi hadde når vi lagende vår film. Jeg vil trekke frem hvordan vi gikk fram og hvilke valg vi tok på vår vei.

Til dette prosjektet hadde jeg med meg 7 barn i alderen 3-5 år. Før vi kunne starte på noe som helst trengte vi et barnemøte for å planlegge hva vi ville gjøre. Barna ble introdusert for hva vi skulle og hvordan. Så var det på tide å bestemme tema, og hvilke materialer de ønsket å bruke til dette prosjektet. Barna hadde mange tanker om hva de ville, de bestemte seg for å bruke eventyret og figurene fra snakkepakken om bukkene bruse. Les videre

Skrevet i Ukategorisert | Legg igjen en kommentar

10 små fotografer

Her under vil jeg skreve om hvordan jeg valgte å bruke fotografering og bilde collage med barna i barnehagen. Jeg vil reflekter rundt hva vi skal bruke bildene til og hvorfor vi velger å ta de. Les videre

Skrevet i Oppgaver | Legg igjen en kommentar

Bilderedigering 2

Her har jeg valgt å sette sammen tre forskjellige bilder til en collage. Jeg brukte bilderedigerings programet photo filter 11. Jeg har brukt speilvendt effekt på bilde og i tillegg har jeg brukt filter: artistik med undertittel colored pencil level 13. Les videre

Skrevet i Oppgaver | Legg igjen en kommentar

Bildemanipulering

Dette var en artig oppgave som vi lett kan bruke inn i barnehagen. Her kan vi lett vise barna hvordan de kan vandre fra nåtid til alle andre steder tid og rom med enkelte tastetrykk.  Nettsiden remove gjorde egentlig all jobben for deg.

Med tema insekter kunne vi blant annet tatt bilder av småkryp, for så å legge inn et bilde av barna med insektene. Jeg valgte og la meg selv få lov til i vandre i verdensrommet. Les videre

Skrevet i Oppgaver, Ukategorisert | Legg igjen en kommentar