Et første lille innblikk i algoritmer

 

Det er så mange ting vi gjør på rutine i barnehagen som vi kan koble til den tidlige læringen av algoritmer. Pedagogens bevissthet rundt dette tema er sentralt så de kan hjelpe barna med forståelsen av enkel koding. Her er en hverdagsaktivitet der vi bruker algoritmer bevist.

Denne dagen skulle vi rett og slett lage oss en egen liten dans. Det å lage et danseprogram for barna virket veldig spennende. Mine tanker i forkant av aktiviteten var at vi skulle gjøre dansebevegelser ved hjelp av bilder. Her valgte jeg å lage figur i PowerPoint som illustrerte ulike bevegelser vi skulle gjøre som roboter. Vi følger en oppskrift på bevegelser for å nå vårt mål om en dans.

Rammeplan for barnehagen sier at «Personalet skal være aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring»

Denne aktiviteten gjør nettopp det. Her få barna først se på figurene og funnet ut sammen hvordan bevegelsene er, etterligne bilene, og sett de sammen til en dans med musikk som passet. Altså ved hjelp av aktive voksne blir barna veiledet og støttet til å bruke hele kroppen. Denne aktiviteten stimulere ikke bare motorikken til barna. Her fikk de øvd på diverse begreper som vi ikke bruker i vår dagligtale. Når vi skulle gjenta en bevegelse flere ganger forklarte vi at det var en «løkke» , vi øvde på matematiske begreper som foran, bak, vedsidene ol. Når vi hadde prøvd min dans fikk barna lov å lage egne bevegelser, her brukte vi både de bildene vi hadde og symboler for ulike bevegelser. Dette syns barna var så gøy, har fant de på andre bevegelser som vi så satt i system og prøvde til musikk.

Masse læring i et enkelt opplegg. Det er ulike måter å gjøre dette på, vi kan benytte oss av piler, symboler eller bilder, så lenge vi avklare hva objektet betyr. Neste gang ville jeg latt barna ta bilder av ulike bevegelser hos hverandre. Da får barna et større eierforhold til oppgaven og gleden blir desto større.

 

 

 

Kilder:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.