Siste krampetrekninger

Hei, verden!

Først og fremst vil vi takke Google for å liste oss øverst blant søkeresultatene for «prosessmodul»; en gest vi ikke kan tolke som noe annet enn at det nå er vi som er de rådende ekspertene på temaet.

Vi glemte å fortelle om bedriftsbesøket vårt til EON Reality på Hamar, hvor vi blant annet fikk prøvd alle de snasne AR- og VR-brillene dere kan se i portrettene våre.

I begynnelsen av mai besøkte vi òg Goodtechs Fredrikstadkontor hvor representantene besvarte spørsmål vedrørende Industri 4.0 og annet relatert til vårt arbeid.

Vi er i skrivende stund oppe i 194 rapportsider (inkl. vedlegg), og vil fortsette gjennom natten enten til vi dåner eller leverer.

Figur 1. Vårt war room hvor siste puss gjøres på verket.
Merk at kun fem av totalt åtte skjermer fikk plass i fotografiet.

Vi beklager til dere mest ivrige lesere for at vi ikke har vært flinkere med å oppdatere, men arbeidskravet sier tre blogginnlegg innen 7. juni kl. 12.00, så sånn er det.

Bachelorhjerne: (/ˈbætʃ.ə.lə(ɹ)jɜːnə/

Delen av sentralnervesystemet
som gjør at man går på toalettet
uten å faktisk gå på toalettet.

Takk for oss!

På besøk ved en atomreaktor

Hei, verden!

4. april besøkte vi Institutt for energiteknikk i Halden. IFE har siden 1948 forsket på blant annet atomkraft og petroleum, men det var deres VR&AR-avdeling som var mest interessant for vårt vedkommende.

På IFE er de stolte over sin kanskje litt i overkant avanserte baristamaskin, og vi fikk prøve en espresso som var sterk nok til å kvikne opp selv den mest overarbeidde student. Les mer om baristamaskinen her (bak betalingsmur).

Videre fikk vi en lærerik leksjon i IFEs tidligere prosjekter som omhandlet VR&AR. Blant annet nevnte vår vert, Michael Louka, et AR-prosjekt fra 2005 hvor besøkende der det kun nå er ruiner, kunne se en 750 år gammel kirke slik den en gang stod i all sin prakt.

Til slutt fikk hele gruppen og medbrakt veileder en demonstrasjon av IFEs CREATE, som er et profesjonelt verktøy tiltenkt planlegging og utforming av kontrollrom. Profesjonelt til tross, for den troverdige tyngdekraften i programmet gjorde det svært morsomt å kaste 3D-modeller av kaffekopper og å stable ting oppå hverandre. Ingen kontrollrom ble forbedret av vårt besøk.

Verktøyet benyttet seg av nyeste utgave av VR-hodesettet HTC Vive, som i mangel på ledninger lar brukeren bevege seg fritt innenfor et område på omtrent 6×6 meter. Trass den åpenbare datagrafikken (men godt hjulpet av høy oppløsning) opplevdes det troverdig, og flere av oss syntes til og med at det var vanskeligere å vende seg til virkeligheten etter utprøving, enn det var å vende seg til den virtuelle verdenen til å begynne med.

Tusen takk til IFE for besøk og lærdom som inkluderer at

  • AR-teknologier for briller er et stykke unna en drømmeløsning,
  • AR-teknologier for smarttelefoner m.m. fungerer per nå bedre enn briller, og
  • tilvending til VR varierer mellom brukere og noen blir sjøsyke.

En forsiktig introduksjon

Hei, verden!

Vi er fem studenter som denne våren skal fullføre vår bachelorgrad ved Høgskolen i Østfold, og i denne bloggen vil vi dele noen øyeblikk og funn med dere.

Vårt arbeid gjøres i samarbeid med Slåttland Mek. fra Rakkestad og omhandler bl.a. prosessmoduler, vedlikehold og utvidet virkelighet.

Dette er et tverrfaglig prosjekt, representert av linjene
Innovasjon og prosjektledelse,
Ingeniørfag i maskin, og
Ingeniørfag i industriell design.

Vår representant fra IPL, Thomas, har ordnet et lokale i Hub 42 i Gamlebyen, hvor vi holder våre møter. Rommet vårt kunne best beskrives som goldt eller spartansk, men vi har gjort en hederlig innsats for å innrede det med liv og kunst.