Hvordan har vi valgt å samle inn data gjennom redesignkurs?
Teorien har så langt beskrevet hvordan gruppen har tenkt å gjennomføre prosjektet som leder opp mot hvilke metoder som vil bli brukt for datainnsamling. Vi har valgt å ta for oss kvalitativ og prospektiv – metodebruk. Hensikten med studie er å se fremover og måle hvordan deltakerne utvikler seg med tiden (Persvold, 2020) gjennom feltarbeid/etnografi, observasjon, fotografier og intervjuer.
Modellen viser en enkel oversikt over metoden som blir brukt under den praktiske prosjektperioden for datainnsamling. I denne sammenheng vil en fellesarena og interaksjon med private og offentlige aktører være avgjørende for datainnsamling underveis.
Vi har brukt mye tid på deltagende observasjon da det er den mest sentrale kvalitative metoden, som betyr at vi observerer fra vårt eget ståsted basert på tidligere erfaringer, opplevelser og kunnskap gjennom samhandling. Erfaringene vi har med oss er altså med på å farge det vi observerer (Postholm, 2005). Vi har vært aktive og en stor del av kurset underveis for å få en tilnærming til deltakerne, hvor målet er å skape trygge omgivelser hvor de kan være seg selv.
Kilder:
Postholm, M. B. (2005). Observasjon som redskap i kvalitativ forskning på praksis. Norsk pedagogisk tidsskrift, 89(02), 146–159.
Persvold, A. Z. (2020). Prospektiv. I Store norske leksikon. http://snl.no/prospektiv