Møte med tjenestedesigner, Bente Moen

På fredag var vi så heldige at vi fikk møte Bente Moen som er ansatt som Tjenestedesigner i Nordre Aker bydel i Oslo kommune.

Gjennom dette interessante møtet fikk vi høre mye om Bente sine mange prosjekter, og hva hun har utrettet gjennom sine år som tjenestedesigner. En av hennes seneste prosjekter var å bistå i åpningen av vaksinesenteret i Nordre Aker bydel. Vi fikk høre om hennes opplevelse rundt dette, og hvilke metoder hun brukte gjennom dette spennende arbeidet.

Vi snakket også mye rundt hvordan man som tjenestedesigner må være opptatt av brukeren, og viktigheten av å se den helhetlige situasjonen ved å inkludere alle synspunkt i utviklingen av tjenester. Ifølge Bente er en av de viktigste faktorene til å lykkes med tjenestedesign at man må få ut potensialet, og bygge en kultur for eksperimentering slik at det blir en lavterskel for testing.

«Design er alltid en prosess!»

Som Bente sier, handler tjenestedesign om å sette mennesker i sentrum. Det handler om tjenester, hvordan de opplevelses og de faktiske behovene.

«For meg handler det om muligheten jeg får til å påvirke»

Vi var også nysgjerrige på hva som motiverer Bente til å arbeide med tjenestedesign. For Bente sitter design i ryggraden, og hun har et stort designhode, men et av de største motivasjonsfaktorene er at hun ønsker å bidra til at folk kan få det bedre.

«Jeg elsker jobben min!»

Gjennom møtet diskuterte vi også veien vår videre med både bachelorprosjektet og utarbeidelsen av workshopen. Her fikk vi mange gode tips om hva det er viktig å fokusere på og hvilke metoder som kan lønne seg for oss å bruke gjennom vårt prosjekt.

Vi takker Bente for tiden hennes, og for en utrolig hyggelig samtale i Lykkebergvillaen!
Vi sitter igjen med mange gode tanker om hvordan tjenestedesign kan lykkes i praksis.

-Emilie Jenssen

 

Ledestjerne

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *