Brukeropplevelsen

Brukeropplevelsen er nøkkelen til suksess når virksomheter skal yte gode tjenester som fungerer i praksis. Vi kick startet derfor denne uken med et uforpliktende møte med Frode Samuelsen, virksomhetsleder for parkering og transport, og Runar Helgesen, trafikkleder for ferge i Fredrikstad Kommune. Disse karene har virkelig vært med på å utvikle suksesshistorier innenfor tjenestedesign ved å tilrettelegge tjenester med brukeren i sentrum.

Tjenestedesign er en modningsprosess!

Byferga i Fredrikstad Kommune er en viktig, og sentral del av næringslivet som er med på å skape god dynamikk og infrastruktur for innbyggerne i kommunen. Det er viktig at fergene er tilpasset for og med innbyggerne slik at de som benytter tjenesten får best mulig utbytte av den i hverdagen. Det har derfor vært gjennomført en tjenestedesign prosess for å utvikle fergen yttligere, noe som er enklere sagt enn gjort. Gjennom dette arbeidet har de virkelig gått inn for å bli bedre kjent med brukerne av tjenesten for å skape en innenifra å ut forståelse. I prosessen var det også viktig å se brukeren fra ulike synsvinkler og brukerbehov. De baserte derfor innsikten på ulike personer: den travle – og den eventyrlystne typen. Resultatet ble et helt nytt organisasjonssystem, hvor fergene har fått nye reiseruter tilpasset brukeren og ikke bare systemet i sin helhet.

Gjennom denne samtalen tar vi med oss ett helt nytt perspektiv, og forståelse for hvor stor verdi tjenestedesign faktisk kan ha i hverdagen til enkelt menneske. Det var utrolig spennende å høre en så konkret og utformet prosess som har blitt gjort med god forankring i alle ledd.

Tusen takk for deres tid, Frode Samuelsen og Runar Helgesen.

-Stine B.Gabestad

 

Ledestjerne

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *