Færre leser papiraviser, mens medias digitale aviser øker på nett og mobil.
Det er hva lesertallene for 2012 fra Mediebedriftenes landsforbund forteller i dag.
– Nettlesingen til Fredriksstad Blad er like høy som Moss Avis, Sarpsborg Arbeiderblad og Halden Arbeiderblad til sammen. Det digitale arbeidet vi har gjort gir resultater, sier Erling Omvik til f-b.no.
Hvor mye av denne «nettlesingen» som skyldes f-b-sidene «Sjekk bildet av folk som var ute på byen», fortelles verken av artikkelen eller redaktøren av Fredriksstad Blad. Opplaget for papiravisa har fallt med over 5.000 siden toppåret 2006, da FB ga ut 25.661 blekker hver dag i snitt.
I 1994 undersøkte jeg avisvanene hos 283 ungdommer i Halden, basert på flukten hos aviser i USA.
Trenden flere så da, fortsetter videre. På min arbeidsplass, høgskolen, leses ikke papiraviser i kantina lengre.
Gode nettaviser – med enkeltfoto/bildeserier/film enda bedre presentert – vil overleve, med og uten betaling.