I dag fikk jeg hyggelig besøk på kontoret av Antonella fra HiØ VIDERE, og vi kikket litt sammen på søkeresultater i søkemotoren Google. Antonella ønsket å øke synligheten for HiØ VIDEREs videreutdanninger for lærere. Vi søkte på «Kompetanse for kvalitet» og så at høgskolens nye sider om tilbudet vårt for lærere kom øverst. På side 2. Det er ikke godt nok! Så her kan vi jobbe ut mot vår Adwords-partner for å bedre søkeresultatene når det søkes etter Kompetanse for kvalitet nasjonalt sett.
Vi søkte deretter på «videreutdanning for lærere», og der fikk vi følgende søkeresultater:
Høgskolen i Østfold har i utgangspunktet høy indeksering i Google, og våre sider kommer ofte høyt opp i søk. Imidlertid fungerer ikke Google sånn at nye sider kommer høyt opp i søk umiddelbart, men det de vurderer som «kvalitetssjekkede» sider, dvs. sider mange lenker til når det gjelder en problemstilling. Her har altså vår side fra 2013 – 2014 blitt lenket til fra flere store og troverdige nettsider utenfor oss selv, og vi kommer derfor høyt opp i søk. Så langt så godt.
Problemet er at dette er en side med utgått innhold! Dette er ikke den siden HiØ VIDERE ønsker å vise frem når noen søker etter videreutdanninger for lærere. For å omgå slike problemstillinger generelt sett er den offisielle studiekatalogen ved høgskolen satt opp slik at nettadressen til hver studietekst ikke endrer seg, samtidig som det er mulig for oss å revidere teksten i løpet av høsten hvert år (og ellers løpende) i samråd med avdelingene og studiestedsadministrasjonene. Dermed kan vi høste søkefordelene av nettadresser til studiene våre som ikke endrer seg, men som viser oppdatert innhold hvert år.
Det HiØ VIDERE fikk beskjed om var å arkivere den gamle nettsiden slik at innholdet som ikke lenger var relevant ikke kom opp i søk. Så skal vi jobbe videre med den nye siden for Kompetanse for kvalitet for å øke indekseringen i Google, jobbe med synlighet gjennom Adwords osv. Videre anbefalte jeg Antonella å oppdatere innholdet på denne nettsiden i fremtiden istedenfor å opprette nye sider, slik at når denne er godt «etablert» og kommer høyt opp i søk, så vil alltid studiesøkere finne oppdatert innhold her. (Noen kan kanskje spørre seg hvorfor vi ikke overførte det nye innholdet til denne nettsiden med en gang, siden den allerede hadde god indeksering i Google, men vi har allerede jobbet en god del med profilering av den nye siden – utsendelse til rektorer i regionen, i nyhetsbrev og internlenker på nettsidene våre. Derfor ble det denne fremgangsmåten).
Så – anbefalingen er: om du skal profilere studier eller arrangementer som gjentas hvert år – oppdater innholdet på den eksisterende siden i stedet for å opprette nye sider.