Testing

Testefasen

Introduksjon

I denne fasen så lager vi en brukerrapport på hvordan opplevelse brukeren får ved å ta i bruk vårt produkt. Vi har laget en oversikt over resultater og tilbakemeldinger fra brukeren. Vi har valgt å gjøre det på denne måten for å kunne få en god oversikt på om vårt produkt vil ha en god innvirkning på hverdagen til forbrukerne.

 Mål og hypotese?

Målet vårt er at brukeren skal få en enklere og tryggere hverdag. Hypotesen vår er at produktet vårt skal få brukeren til å få en tryggere og mer oversiktlig hverdag. Vi har valgt å sette knappene rundt skjermen så brukeren skal få en bedre følelse og vi valgte å gjøre knappene store og ikke så mange knapper så ikke brukeren skal føle at ikke produktet blir overvelmende. Vi valgte å farge knappene så det skulle være enklere for brukeren og navigere rundt på produktet. Knappene har 1 trykk og hold funksjon og et 3 trykksfunksjon, for å kunne få inn flere funkjsoner uten at det skal bli for mye å huske.

Vi valgte 5 knapper fordi hver knapp skal være koblet opp til hver sin instans.

Mockup forklaring

med denne prototypen ville man kunne få informasjon på skjermen. Knappene er koblet opp til hver sin instans. F.Lege, HJ. Sykepleien, Fam, Tannlege og den blå nederste knappen er en Home knapp.

Hver knapp har en krise funksjon, hvor man trykker 3 ganger på samme knapp for å sende en krisemelding til den spesifiserte instansen. Det vil da ta 10 sekunder for at meldingen blir automatisk sent, da vil man få opp nedtelling på skjermen og den viser når meldingen har blitt sent. Det vil da bli sendt en melding med GPS lokasjon og en automatisk melding som har blitt som det står SOS på. Hvis man mot formodning skulle klare å trykke 3 ganger feil, så kan man i løpet av disse 10 sekundene trykke på hvem som helst av de andre knappene for å kansellere SOS meldingen.

Man har en mikrofon på produktet i tillegg. Når man holder inne knappen i 3 sekunder så starter talemeldings funksjonen. Da kan man spille inn en talemelding til de forskjellige instansene, så man holder inne knappen til den man ønsker å sende talemelding til. Når talemeldingen er spilt inn så trykker man på den blå action knappen for å godkjenne sendingen.

DOLKmini kommer da med 1 skjerm, 5 knapper, mikrofon, høyttaler, GPS, Sim kort inngang.

Når man er hjemme så har de også et nettbrett, som de har en utvidet informasjon program på. Nettbrettet har en oversikt over timestatus, opptatte og ledige timer, man kan bestille timene sine på nettbrettet. Man har også muligheten til å kontakte instansene via en online chat, sende en SMS eller epost. Man kan oppdatere resepten sin via programmet, hvor de da klikker på det produktet som trenger en fornying av resepten sin. Da vil det bli sendt en melding til legekontoret sitt hvor da F.Lege godkjenner resepten, så lenge ikke resepten krever at brukeren må komme for å ta prøver.

Nettbrettet kan kobles til Wifi og kan kobles direkte til TV hjemme, DOLKmini kan da brukes som en fjernkontroll for å navigere inne på nettbrettet, så brukeren slipper å gå frem og tilbake til nettbrettet.

Brukerne

Vi har valgt å ikke skrive navn på brukerne da de ønsker å være anonyme.

Pensjonister med behov for hjemmesykepleie.

 

Hvem var brukerne for testingen og hvordan vil vi evaluere at brukeren er relevant for å evaluere vårt produkt?

Brukerne våre var pensjonister med behov for hjemmesykepleie og aktivt besøk hos lege, pga. respeter på blodsukker medisiner og diabetes medisiner.

 

Task and scenarios

 Hva var oppgavene og scenarioene brukeren måtte gjøre for vår løsning?

  • Oppgavene til brukeren var å navigere inne på nettbrettet.
  • De skulle bruke DOLKmini som fjernkontrol for å navigere fra sin sitteplass.
  • Der skulle de sjekke respetene sine for å se om de måtte fornyes og hva de hadde igjen.
  • Brukeren skulle også finne frem til siden med bestilling av legetime, hvor de kan få en oversikt over ledige timer hos legen.
  • Der skulle de velge time og bestille denne.
  • Brukeren skulle også navigere seg til en online chat hvor de hadde spørsmål til legen sin.
  • Brukeren skulle da gå ut og ta med seg DOLKmini. Hvor de da skulle prøve ut talefunksjonen til DOLKmini.
  • De skulle også prøve hvordan man sender en krisemelding til instansene, og hvordan man kanseller en krisemelding som holder på å bli sendt feil.

 Hvorfor var DE oppgavene så viktige?

  • De oppgave var viktige for at brukeren skulle kunne få en full oversikt over funksjonene på produktet og hva det tilbyr i hverdagen til brukeren.
  • Man får få tilbakemeldinger om hvordan produktet fungerer og føles. Man får svar på om dette er funksjoner som kan være til nytte for å bedre hverdagen til personen.
  • Man får vite om dette blir for komplisert og følge med på.
  • Vi får også vite om det ville være noen problemer eller scenarioer med produktet som vi selv ikke har tenkt på.
  • Vi får vite om behovet for produktet er der.

 Hvordan evaluerte vi konkurransen av oppgavene?

  • Vi fant ingen tilnærmede lignende produkter tilgjengelig på markedet.
  • Nærmeste tilgjengelige tjeneste er på helsenorge.no.
  • Men denne tjenesten er litt mer avansert og ikke tilgjengelig for alle, siden det er ikke alle som har internett tilgjengelig.

Resultater

 Hva var noen av forslagene?

  •  er det mulighet for å kunne gjøre skjermen på DOLKmini større. Da det kan være vanskelig å se hva som står der uten å måtte ta på seg briller?
  • Hvis man har produktet i lommen å man klarer å trykke inn talemeldings knappen uten at man legger merke til det. Er det mulighet for å lage en lås så dette ikke vil skje?
  • Hvis produktet går tom for strøm, kan man da ha et alternativ til å sende en krisemelding?

Hvordan bestiller man en time?

  • Ved å logge seg inn med brukeren sin som man har fått opprettet sammen med lege.
  • Så kan man gå inn på DOLK (ditt online lege kontor) siden på nettbrettet som de har fått tildelt.
  • Med en gang man logger seg inn så får man opp en knapp hvor det står Bestill legetime.

Hvordan kontakte lege?

  • Man kontakter lege via en online chat hvor man kan chatte med en sykepleier ang. de forskjellige spørsmålene man har. Hvor da sykepeleier gir dette videre til lege.
  • Man kan sende en mail som blir organisert og distribuert ettersom hvilken hastighets nivå den er på.
  • Man kan bruke talefunksjonene på DOLKmini, hvor da en talemeding blir sendt til den spesifiserte instasen.

Hvorfor er denne lettere å bruke enn telefonen?

  • Dette produktet er lettere og bruke fordi man slipper å hele tiden gå å hente eller finne telefonen. Finne riktig telefon nummer og stå i kø bare for å kunne gi en liten beskjed eller bestille time.
  • Dette produktet gir deg full oversikt over de ledige og opptatte timene legen din har, så dette gir deg muligheten til å planlegge dagene dine. Man slipper å sitte i kø å vente på svar da man kan bestille time.
  • Istedenfor å måtte planlegge dagene sine rundt legetimen, så får man muligheten til å planlegge legetimen utifra dagene sine.
  • Man har også talefunksjonene, hvor man kan sende en talemelding om det man trenger og opplyse lege om. så da kan legen gi deg beskjed tilbake om at du må bestille legetime, eller at legen da ringer deg opp på din telefon for å få mer informasjon som legen trenger.

Hvorfor laget vi ikke programmet som en applikasjon isteden?

Vi valgte å ikke lage en applikasjon, fordi det er ikke alle eldre som har tilgang til en PC eller smart-telefon. Det å kunne ha et fysisk produkt som kun er for å kunne kontakte helsetjenester er lettere og forholde seg til enn hva det ville være og lære seg et smart produkt med mange nye funskjoner samt. applikasjoner.

Hvor får man tak i produktet? Hvordan får man seg et slik produkt?

  • Dette produktet vil være tilgjengelig for alle som har behov for dette hos hjelpemiddelsentralen.
  • Man kan også snakke med legen sin om å bestille dette produktet for deg.
  • Man får et slikt produkt når man har blitt pensjonist og har behov for et slikt produkt. Man får det også ved tilfeller hos yngre som har behov for ekstra hjelp fra lege eller hjemmesykepleien.  Da de ikke har muligheten til å klare seg selv alene lengre.

Vi har valgt og ikke forklare funksjonene i denne fasen, da dette blir forklart i prototype-fasen.

 

Prototypen blir gitt til brukeren

  • Den er liten og lett, enkel og ha i hånden. Men ikke for liten så man mister den.
  • Store knapper som man ser, fordi det er farger på dem.
  • Skjermen kan kanskje være litt liten å så all informasjonen på uten å ha med seg lesebriller.

Brukeren blir fortalt om funksjonene til prototypen.

  • Sjekt at man kan bruke den som en krise knapp.
  • Litt vanskelig og huske alle funksjonene til knappene med en gang, trenger å bli vist hvordan man skal gjøre det.
  • Veldig behagelig å kunne ha den som en fjernkontroll, istedenfor å måtte reise seg opp å finne nettbrettet.
  • Det at man kan ha den med seg når man skal ut, er en betryggende tanke.
  • Talefunksjonen synes jeg er smart, for da kan jeg sende talemeldinger til legen uten å måtte sitte i telefonkø.
  • Litt skummelt hvis talemeldingen blir sendt til legen, hvis jeg f.eks. sitter på knappen når jeg har den i lommen i bilen.
  • Betryggende at man kan sende en krise melding til familie og legen, hvis det skulle oppstå noe uventet som kan være livstruende.
  • Smart at man har en GPS funksjon, så familien og legen kan vite hvor vi befinner oss skulle det være en ulykke.
  • Det er bra at vi har muligheten til å kontakte de forskjellige instansene i hånden, eller på nettbrettet.
  • Å ha hjemmesykepleien veldig tilgjengelig er noe som er veldig betryggende, skulle det være noe som man trenger hjelp med når man er hjemme.
  • Litt dumt hvis den går tom for strøm mens man er ute og det skulle oppstå noe.

(Man må selv huske og lade produktet. Hvis dette skulle være et problem for mange. Da kan vi evt. Lage en liten app. Som de kan laste ned på telefonen som en reserveløsning. Men der må man logge seg inn på brukeren sin og navigere til de riktige områdene. Så det vil ta litt lengre tid enn hva det ville gjort med DOLKmini. (Ditt online lege kontor)

 

Konklusjon

Produktet våres har et behov på markedet, det er mange eldre som ikke har mulighet til å kunne benytte seg av pc eller smart telefon. Produktet vårt vil være med å hjelpe til med å få en bedre oversikt over legetimer og respeter. Det vil være tidsparende for mange og det vil også være med å hjelpe mennesker med å få en tryggere hverdag, for de har mulighet til å kunne ta med seg produktet ut av hus. som vil være en betryggende følelse. Vi har fått gode tilbakemeldinger på endringer som kan bli gjort med produktet for å kunne få et mer tilpasset produkt.