Fronter stenges

Fronter er ikke lenger i bruk etter våren 2018

Studenter som slutter nå til våren må laste ned alle filer som ikke må mistes. Brukernavn og passord slutter å virke 30 dager etter at vitnemålet blir skrevet ut eller etter at studieretten blir avsluttet på annen måte. Etter dette kommer man ikke lenger inn i Fronter.

Dette er spesielt viktig hvis du tenker å ta eksamen på nytt senere.

Øvrige studenter, som fortsetter som studenter høsten 2018, anbefales også å laste ned filer så fort som mulig.

Les mer her.

Hvordan se tilbakemelding fra lærer.

Dersom faglærer har rettet oppgaven din med kommentarer så kan du lese de kommentarene. (Du må ha Word eller en tekstbehandler som kan lese word-format på din datamaskin.)

Gå inn på det samme stedet der du leverte oppgaven din.

tilbakemelding01

Klikk på trekanten foran oppgaven slik figuren ovenfor viser.

tilbakemelding02

Her velger du «Les kommentar», se pila ovenfor.

tilbakemelding03

Nå kan du klikke på dokumentet som ligger til høyre for «Kommentar», og woala du får sett lærerens retting av din oppgave.

Lese e-post i Fronter

Fronter er ikke god på e-post.
Anbefaler heller studenter å bruke https://mail.stud.hiof.no/src/login.php

Når du logger inn på Fronter med FEIDE så ser aldri Fronter passordet ditt. Det er bare resultatet av autentiseringen som blir presentert for Fronter. Derfor må du skrive inn passord hver gang til skal bruke e-post fra Fronter.

Hver gang du skal sende e-post fra Fronter må du skrive inn ditt passord. Passordet er det samme som får å logge inn på Fronter.

epost01

Start med å klikke på Verktøy.

Se på bildet over og gå inn på a) E-post.
Så velger du b) E-post – Innstillinger
Så klikker du på c) Endre

epost02Utvid Tjenerinnstillinger ved å trykke på trekant-ikonet.
Her skal brukernavnet være uten @hiof.no.
(Ansatte som benytter Exchange-server skal ha med @hiof.no)

Det viktige her er at du fjerner påloggingspassordet mitt i Fronter og krysser av for Spør etter det ved behov.

Du må også tillate sprettvinduer i nettleseren din for passordboksen.

 

 

 

 

Sjekke krav til AdobeConnect

AdobeConnect er et kommunikasjonsverktøy som blant annet brukes til nettundervisning.

Før du begynner å bruke verktøyet bør du sjekke om maskinen din har det som trengs.

Dette gjør du her:
http://admin.adobeconnect.com/common/help/en/support/meeting_test.htm

adobeConnect_plugInHvis du ikke har ekstraprogrammet nettleseren din trenger, en såkalt plug-in, så installerer du den ved å trykke på «Install Add-in».

«Authorization failed»

«Authorization failed»

Hvis du ser denne meldingen før du skriver inn brukernavn og passord tyder det på at maskinen din husker feil brukernavn og passord. Dette kan oppstå i situasjoner der hvor flere bruker samme maskin eller i miljøer hvor maskinen er tilpasset en bestemt jobbsituasjon.

Hvis du bruker FEIDE-tjenester i jobb-sammenheng, så blir det krasj mellom jobb-bruker og HiØ-bruker. I veiledningen nedenfor vises det hvordan du logger ut av FEIDE-tjenesten med din HiØ-bruker. Det kan hende at du også må logge ut av FEIDE-tjenestene med din jobb-bruker. I så fall er det jobb-bruker og jobb-passordet du skal skrive inn.

En måte å omgå dette problemet på er å:
a) Bruke en annen PC når du er student.
b) Bruke en annen nettleser når du er student.

… eller må du …

logge ut av FEIDE slik at du blir bedt om brukernavn og passord på nytt.

1) Gå til https://idp.feide.no

2) Trykk på Innsyn

feide013) Velg tilhørighet til Høgskolen i Østfold og skriv inn ditt FEIDE brukernavn og passord. Ditt vanlig brukernavn (uten @hiof.no) og passord for HiØ.

feide024) Gå til arkfanen eller tab‘en «Samtykke».

feide035) Trekk samtykke tilbake fra tjenesten du vil ut av.
Her eksemplifisert med Fronter. Knappen for å trekke tilbake samtykke er helt nederst på listen.

feide04

6) Prøv å logge inn på nytt. Nå skal du ikke lenger få «Authorization failed».

 

Trådløst nett – eduroam – ikke bare på campus

Det trådløse nettverket HiØ bruker heter eduroam.

Se instruksjonsvideo for hvordan man kobler til eduroam, 1min55sek.

Eduroam er et internasjonalt samarbeid der man ved å ha tilgang på et sted kan bruke nettverket på flere steder.

Sjekk her for steder i Norge som støtter eduroam.

 

Brukernavn – må IKKE forveksles med epostadresse

For å få til at du kan bruke eduroam utenfor campus må du skrive brukernavnet ditt på formen:
brukernavn@hiof.no
Du legger altså til «@hiof.no» bak brukernavnet.

Dette er IKKE din epostadresse. Din epostadresse er på formen:
fornavn . eventuelt_første_bokstav_i_mellomnavn . etternavn@hiof.no

Passordet er ditt FEIDE-passord, som er det vanlige passordet som brukes av alle de andre systemene også, eksempelvis som på Fronter.

 

Installere eduroam

Den raskeste måten å installere eduroam på er å gå til:
hiof.no/wlan
Da får du automatisk ned de sertifikatene du trenger.

wlan004

PC- og Mac-brukere skal trykke på eduroam, se rød pil.
Da lastes et lite program ned som legger til eduroam. Hvis du har en håndholdt enhet som spør om PIN-kode, så er det PIN-koden du har på enheten din som skal skrives inn.

For å følge denne oppskriften trenger du altså nettverk på maskinen din.
Du kan bruke en tp-kabel for å koble maskinen din til nett for å laste ned installasjonsprogrammet for eduroam.

tp-kabel

En slik grønn nettverkskabel, CAT6 Patch, kan lånes i Bibliotekene i Fredrikstad og i Halden. Denne kabelen takler gigabitsoverføring.
Ved IT-vakta i Fredrikstad og i Halden er det lagt ut kabler som du kan plugge maskinen din til.

Ved IT-vakta har vi også et åpent trådløstnettverk som heter:
Cat
Du kan gjerne koble deg til dette med maskin eller håndholdt enhet for å spare mobildata når du gjør denne operasjonen.

Brukere med jobbPC som har et annet brukernavn og passord

Dersom du får koblet til eduroam men ikke kommer på nett, så kan dette skyldes at maskinen din har et annet brukernavn og passord fra før. Dette skjer gjerne med jobb-maskiner fra kommune og fylkeskommune.

Løsningen er at du endrer et lite felt, en egenskap, på nettverket eduroam.
Slik at maskinen ikke logger på med jobbens brukernavn og jobbens passord.

wifi03Trykk på bildet for å se større versjon.

For å få opp menyen kan du høyreklikke på eduroam eller gå via:
Kontrollpanel > Nettverk og Internett > Nettverks- og delingssenter
For så å trykke på:
Wi-Fi (eduroam)

 

 

Nedlastning av filer

Å laste ned en og en fil er det enkleste, da bare høyreklikker (command + click for Mac) og velger «lagre lenke som».

Å laste ned filer fra Fronter er viktig. Fronter er ikke noe bra filarkiv fordi filer kan bli slettet når som helst. (Faglærer kan slette filer, rommet blir arkivert, man har bare tilgang så lenge man er student osv.).

Jeg anbefaler å bruke nettleseren Firefox for nedlastning. Dette fordi Firefox har den beste støtten for Java.

Kortversjonen er:

Kan bare brukes på filer og ikke på mapper, må derfor laste ned innhold i mapper hver for seg.
1) Bruk Firefox
2) Huk av for filene som skal lastes ned
3) Trykk på «Last ned»- knappen nederst til høyre
4) Velg egnet mappe på din maskin

Massenedlastning av filer fra Fronter
4min 55sek: Massenedlastning av filer fra Fronter