Derfor studerer jeg IT-fag

Det er ikke alltid like lett å vite hvor man vil i livet når man er i tenårene. Støtt og stadig blir man dratt i alle mulige retninger, og om man fortsatt har til gode å finne seg selv og sine interesser kan dette være utrolig forvirrende. Man ønsker å bidra med noe i verden, å gjøre en forskjell og man endrer mening angående studieretninger omtrent annenhver uke. Dette var iallefall tilfellet for meg, og det tok meg helt frem til det siste året på videregående å bestemme meg for å studere Informatikk her på HiOf. Men én ting er sikkert, jeg har ikke angret en dag på at jeg valgte som jeg gjorde.

Datamaskiner har facinert meg helt siden barneskolen, så det var ingen tvil om hvilket valgfag jeg ville ta da muligheten bød seg på videregående skole. I begynnelsen slo det meg ikke at det å ta en utdannelse innenfor IT kunne være aktuelt for meg, og jeg tok faget mest for å ha det gøy. Etter hvert som jeg lærte mer innså jeg at mulighetene innenfor dette fagomområdet er nesten uendelige. Jeg kunne både arbeide med noe som betydde noe for samfunnet og ha det moro i jobben min samtidig. Og da var det gjort. Utallige timer ble brukt til Photoshop, Dreamweaver og Flash. Jeg var også heldig og hadde en utrolig flink og engasjert lærer i IT-faget som var en stor inspirasjon for meg det siste året. Det var henne som for alvor fikk meg til å vurdere tanken på å fortsette å studere faget.

Gleden lot ikke vente på seg da jeg så at det fantes en kjempeflott IT-avdeling på Høgskolen i Østfold, mindre enn 10 minutter gange unna der jeg bodde. Etter litt research på nett og et par besøk på skolen var jeg solgt. IT-avdelingen var helt super, studiene virket spennende og til min store overraskelse fikk jeg høre at IT-studentene var den mest sosiale gjengen på skolen.

Dette har vært den beste dagen på lenge! ?? #liseberg #fadderukene2014

A photo posted by Lene Askeland (@laskeladden) on

For å være helt ærlig så visste jeg ikke helt hva jeg gikk til. Jeg hadde vage ideer om hvordan det ville være, men følte meg fortsatt usikker både på min egen faglige kompetanse og på hvorvidt jeg ville passe inn. Jeg hadde enda til gode å møte noen med skikkelig interesse og kunnskap om data jeg kunne snakke med. Jeg hadde allerede avfunnet meg med at jeg ville føle meg utilpass rundt de andre studentene. Dette viste seg selvfølgelig å ikke være tilfelle. Det er utrolig mange forskjellige mennesker på IT-avdelingen. Kunnskap og interesse varierer stort blant alle studentene. Dessuten er det en ting som er viktig: vi er her på skolen for å lære, og det er noe alle forstår.

Det er egentlig helt greit med Xbox, flatskjerm, biljardbord og digge sofaer på #it_hiof ?

A photo posted by Lene Askeland (@laskeladden) on

For meg var det ekstra moro å kjenne på hvor godt tilrettelagt alt er her. Vi har en linjeforening kalt Enigma som arrangerer bedriftspresentasjoner, LAN og turer til The Gathering og vi har 24/7-tilgang til hele It-fløyen med egne oppholdsområder med biljardbord og xbox. I tillegg har vi også Makerspace der vi har muligheten til å utfolde oss både faglig og kreativt eller bare slappe av i sofaene og spille Nintendo 64. Studiemiljøet her er kjempeflott og muligheter for nye og spennende erfaringer presenterer seg stadig. Det er alltid behov for de som ønsker å engasjere seg og gjøre en innsats for sin egen og andres studiehverdag. Man får muligheten til å stille til råd og utvalg der man kan være med å organisere fester og store arrangementer, eller delta i studentdemokratiet og sørge for at studentenes stemme blir hørt. Det er helt utrolig hvor mye jeg har fått oppleve og vært med på etter at jeg startet her.

Utbyttet og opplevelsen av å studere Informatikk på Høgskolen i Østfold er alt jeg kunne drømme om og mer til. Gjennom mitt studie har jeg fått muligheten til å utfolde meg, skape og lære, og det har gitt meg alle erfaringene jeg trenger for å kunne vokse som person. Forelesningene er kjempespennende og jo mer jeg lærer, jo mer forstår jeg viktigheten av IT i samfunnet. En liten interesse er på vei til å bli en stor lidenskap og jeg kan med hånden på hjertet si at valget jeg har tatt ved å starte her er det beste valget jeg har tatt i mitt liv. Jeg ville oppfordret enhver med interesse for IT til å studere her, uansett kunnskapsnivå.

Competition and Internship

Snapsale competition

How is it to work as an intern? Two of our Masterstudents, Hieu Huynh and Que Tran give you their story on how they won a machine learning competition and how is was to work as interns – thank you for sharing Hieu and Que!

«First introduced to us by Geir and Simen at Snapsale, this competition was about “write an algorithm that takes real sales texts and returns the word in each text that describes the Brand of the product that is being sold” (more details here). For us this is an interesting problem that is a nice example about how machine learning can help to improve services’ performance in business. Brands recognized automatically from sales’ text is useful in tracking users’ interest and also in discovering products for buyers.

There were two motivations for us when entering this competition. First, Natural Language Processing, a sub-field in Machine Learning, was new to us at that moment and we knew we could learn a lot new things. And second, the prize was valuable.

In terms of methodology, we started by digging into related works that have been done before. Then significant approaches were selected, in a combination with our own features designed specific to the problem. Our models were slightly changed every time we implemented and evaluated them. We had to manually label over 300 training instances and that was painful. However, watching the performance increasing a bit over days was quite nice. Overall, after the competition we have achieved all our targets at the beginning, that was learning new knowledge and fun. We would like to thank Snapsale for hosting such a fruitful competition.

Snapsale internship

After the competition, we had two months working at Snapsale (SkyLib AS) as Machine Learning interns. Working in the field of classified services, Snapsale applies clever algorithms to allow users to  post their stuff on site for sale in only 30 seconds. An image recognition system has been used to extract information from users’ pictures, which could be input for further processes. In a small but talented and creative team, Snapsale always aims for the best. Their target is to make the selling procedure as fast and fun as possible.

During the two months internship, we were involved in a number of interesting projects related to Machine Learning. We built a model to recognize not only items’ brands but also their locations and models in sales’ description. Then Snapsale wanted to have a rich set of hashtags out of items’ picture and description, so we trained a Word2Vec model to generate a set of related and abstract hashtags. Another project was to classify sale items into a category tree containing more than 100 fields. Finally, we used Machine Learning to predict the Click Through Rate value for pairs of items and keywords when they are brought to Google AdWord platform. This could help in ranking keywords from the most to least likely for users to click on a given advertisement.

Also, Snapsale people are creative, open-minded, funny, friendly and encouraging. There is a developer meeting every two weeks and a TGIF meeting every weekends, which has been adopted from Google. In the TGIF meeting, people eat pizza, drink beer, sometimes play board games and talk about awesome ideas. On rare hot days, the team usually gathered on the rooftop of the building and ate ice-cream. We surely had fun. The photo below was taken on our last day working at Snapsale with their CTO, Geir K. Engdahl (source from Snapsale blog).»

A photo posted by Hieu Huynh (@hieu.c.huynh) on

«Controlling the Home»

Ukens blogginnlegg er skrevet av tre tidligere Masterstudenter fra IT-avdelingen ved Høgskolen i Østfold. Tusen takk Martin Eskerud, Caroline Sofie Olsen og Anders Skaalsveen!

I begynnelsen av August deltok disse tre dyktige studentene på konferansen HCI International 2015 i Los Angeles og presenterte prosjektet “Controlling the Home” som tidligere vant pris på Fremtidskonferansen 2014 for beste studentprosjekt. Forskningsartikkelen finnes i Human-Computer Interaction: Interaction Technologies Lecture Notes in Computer Science og har blitt publisert av Springer.

 

Flashback to when we presented our research at the HCI International 2015

A photo posted by @sopilol on

Martin Eskerud presenterte forskningen på en veldig levende måte som ble mottatt med humring og applaus, etterfulgt av mange gode spørsmål og diskusjoner rundt deltagende design og hjemmeautomasjon. Ett av spørsmålene som ble stilt var om hvorfor vi valgte å inkludere potensielle brukere gjennom hele design- og utviklingsprosessen. Ettersom vi ønsket å lage et enkelt design for å kontrollere et komplekst system var det naturlig å inkludere de som potensielt skulle bruke systemet. Ved å inkludere potensielle brukere kom vi frem til et både nytenkende og enkelt design. Dette spørsmålet åpnet opp for en diskusjon rundt viktigheten å inkludere brukerne ikke kun i rollen som tester, men også som en verdifull deltager fra start til slutt. Dette ga Martin muligheten til å presentere Deltagende Design, en designprosess som har dype røtter i Skandinavisk kultur.

Erfaringene fra å delta på en konferanse, og få muligheten til å presentere vår egen forskning har vært verdifull. Ikke bare har vi fått diskutere vårt eget arbeid med andre med interesse innen human-computer interaction, vi har også fått delta på mange spennende presentasjoner med innovativ forskning. I tillegg har konferanseturen vært en flott mulighet til å møte en ny kultur, og den har gitt oss muligheter for å knytte nye kontakter på tvers av landegrenser og kontinenter. Vi vil gjerne oppfordre andre masterstudenter på HiØ til å publisere sitt arbeid. Dette er en opplevelse dere ikke vil gå glipp av.

“Det er veldig gøy å få muligheten til å dra til USA og være med på en konferanse”, sier Anders som nå jobber som utvikler i Bakken & Bæck.

Det var en flott opplevelse å få delta i dette internasjonale forumet sammen med så mange andre engasjerte og ivrige forskere”, – sier Caroline som nå jobber som konsulent i Netlight.

IT-avdelingen var alltid positiv til å sende oss til den andre siden av verden for å besøke konferansen. Å kunne presentere arbeidet sitt på en internasjonal konferanse var veldig gøy, og det er flott at Høgskolen tillater og tilrettelegger  for det”, – sier Martin Eskerud som nå jobber som konsulent hos Accenture.

 

Studiestart

Lite er så spennende og fint som studiestart! Åpningsseremonier, underholdning, litt alvorsord, prisutdeling og gründercamp markerer starten for semesteret hos oss på IT-avdelingen.

Laubærbladprisen 2015

Også i år ble det IT-studenter som ble tildelt den gjeve Laubærbladprisen, som høgskolen i Østfold deler ut til beste bachelorprosjekt under den høytidelige åpningsseremonien.

Renate Gundersen, Ida Maria Birkeland Gustavsen og Benedicte Bye Hansen har skrevet en anbefaling til norske kommuner hvordan de kan unngå IKT-fallgruver ved kommunesammenslåinger. Jeg håper de kan få være med på å videreutvikle beste IKT-praksis for flere som vil ha behov for dette. Oppgaven er åpent tilgjengelig, og jeg vil tro det er mange som kan ha nytte av denne rapporten. Gratulerer igjen til dere dyktige studenter, og veileder Gunnar Misund.
God lesing til dere andre!

Studiestart på IT-avdelingen

For andre året på rad kom Torgeir Waterhouse fra IKT-Norge til avdeling for informasjonsteknologi. Vi håper dette blir en tradisjon, for maken til pangstart, både for studenter og ansatte, er det få som kan gi! Som Torgeir sa til studentene:

«Dere har valgt det viktigste studiet vi har per i dag, dere er med på å forme en fremtid vi ennå ikke vet hvordan blir»

Han dro oss igjennom historier om internett, om nyskapning, om frykt for det nye, om sikkerhet og spennende muligheter (og her finner du en lignende presentasjon han har holdt tidligere). Han oppfordret også alle studenter til å engasjere seg i samfunnet, og det håper jeg dere vil gjøre! Studietiden vil bli langt mer lærerrik og morsom hvis dere tar del i fagmiljøet, både eksternt og i Høgskolens aktiviteter. Meld dere inn i Enigma, bli med på LærKidsaKoding, bruk Makerspace, blir med i Studentparlamentet eller Girl Geek Dinners Østfold som alle trenger flere ildsjeler. Ta gjerne turen innom kontoret mitt om det er noe dere lurer på!

Gründercamp

Nytt av året er at alle 1. årsstudenter på IT-avdelingen får delta på en to dagers gründercamp. I 36 timer har alle de nye studentene sittet sammen og jobbet frem nye ideer og konsepter. Under presentasjonene i dag kom det særlig opp mange gode forslag innen EdTech, der læring gjennom spill, VR og hologrammer ble trukket frem av mange.

En stor takk til Håkon Tolsby og Monica Kristiansen som har dratt det hele igang! Og tenk på det modige studenter, etter kun to uker på Høgskolen har dere nå stått foran nesten 200 andre og holdt et innlegg – det er lenge til dere får et så stort publikum igjen, fremover har dere ingenting å være nervøse for. Resten av studiet vil neppe slå denne publikumsrekorden!

For dere som ikke går førsteåret og har lyst til å bli med på noe tilsvarende? En ny sjanse byr seg på campus Remmen 18. og 19. september, og du har mulighet til å melde deg på her – og mer informasjon om arrangementet finner du her. For dere som husker fjorårets #jamIT, det blir tilsvarende opplegg, men nå for hele Høgskolen! Det blir gøy!

Så med priser, inspirerende forelesninger og gründeraktiviteter tror jeg batteriene er fulle av energi for semesteret som nå er i gang! Stas er det også at jeg har fått en ny bloggassistent, Lene Askeland som går 2. året Informatikk her hos oss – takk for hjelpen!

Helt til slutt – idag ble det kjent at programmering kommer på timeplanen ved opptil 20 pilotskoler i hele landet fra neste høst. Jeg håper det vil gi oss mange dyktige, nye studenter i fremtiden, og jeg vil gjerne se mange av dem her hos oss!

Men før det skjer – nå gleder jeg meg til, og ønsker dere alle, et nytt og spennende semester!

Sommeråpent på Makerspace

I år har vi for første gang gjennomført sommerskole på Makerspace. Entusiastiske og dyktige studenter fra IT-avdelingen har brukt hele sommeren på å inspirere barn og unge til å leke med og lage morsomme ting med teknologi. Denne uken er det årets nye studenter som deltar, håper dere vil trives på avdelingen vår! Takk til alle dere som har bidratt til å gi barn og unge en morsom, annerledes og lærerrik sommer! Her kan du lese oppsummeringen så langt, ført i pennen av Michael Lundsveen og Nicolai Naglestad,

Deltakere Sommeråpent Makerspace

«Solen stråler over en normalt så sommerstille Høgskolen i Østfold, men i år har det vært et yrende liv på Avdeling for Informasjonsteknologi. Avdelingen har i sommer hatt besøk av barn og unge i alle aldre, det har nemlig vært arrangert Sommeråpent MakerSpace nesten alle uker frem til skolestart. Hver uke har det kommet en ny gruppe med 10 til 20 barn og unge, fra barneskole, ungdomsskole, videregående skole og ikke minst fremtidige IT studenter som har søkt seg til skolen vår. Inne på vårt MakerSpace har Arduino, Makey Makey, LittleBits, Lego Roboter, maling, sølvfolie og alt annet man kan trenge for å bygge noe vært i bruk. Utenfor Høgskolen har du kunnet se droner høyt på himmelen og egg med fallskjerm bli kastet fra både tak og droner.

Bilde%202

I år har nemlig 5 IT studenter vært så heldige at vi får bruke ferien på å arrangere Sommeråpent MakerSpace for barn og unge i alle aldre for Avdeling for Informasjonsteknologi. I løpet av sommeren har vi og alle deltakere fått mulighet til å leke og eksperimentere med et vidt spekter av teknologi, alt fra Lego roboter til elektronikk og droner. Vi benytter oss av det fantastiske MakerSpace rommet vårt for å gi barn og unge en fantastisk og spennende sommer.

Bilde%203

For de som fortsatt ikke helt vet hva MakerSpace er så er dette en teknologisk leke-lab ved Høgskolen i Østfolds Avdeling for Informasjonsteknologi. MakerSpace ble åpnet i høstsemesteret 2014 og har blitt svært populært blant IT studenter. Her har alle mulighet til å eksperimentere med det meste av teknologi og bygge egne prosjekter innen en lang rekke temaer. Vi har 2 3D skrivere for produksjon av egne deler, vi har 4 droner for høytflyvende foto og video og vi har utstyr for lodding, bygging av elektroniske kretser og det meste av mikro elektronikk. Så på MakerSpace er det kun fantasien som etter grenser for hva man kan lage! I løpet av høsten og våren har vi fått flere besøk fra ungdomsskole og videregående skole, der elevene har lært om en rekke temaer innen teknologi.

Bilde%205

Veldig mange av de som har vært innom oss det siste året har forespurt muligheten for å komme på besøk til oss igjen for å prøve ut mer av teknologien vi har tilgjengelig. Denne interessen gjorde stort inntrykk på oss som jobber på MakerSpace, og vi brukte derfor noen måneder på å planlegge en begivenhetsrik og teknologisk sommer for elever på barneskole, ungdomsskole og videregående skole. Vi ønsket å gi barn og unge muligheten til å lære noe nytt om all den fantastiske teknologien som omgir oss hver dag, og kanskje gi noen gnisten for teknologistudier. Takket være fantastiske mennesker i avdelingen som har støttet oss hele veien er vi nå snart ferdig med alle ukene av arrangementet. Når påmeldingen ble åpnet før sommeren sprengte vi kapasiteten vår for de to første ukene i løpet av noen dager og vi måtte utvide antallet plasser de 2 første ukene. Tilbakemeldingene fra deltagere og foreldre har ikke latt vente på seg og alle er strålende fornøyd med opplegget vårt. Vår eneste klage så langt er fra deltagere i uke 1 som mente lunsjen var for lang og gikk utover hva de kunne rekke i løpet av en dag. Vi kuttet derfor ned lunsj tiden i uke 2 og utover for å få mer tid til spennende prosjekter. Dette har vært en super sommer, håper vi kan gjenta det neste år!»

Bilde%204

11. august starte vi et nytt semester, det skal bli fint å se gamle og nye studenter! Igjen, en særlig takk til Karoline Andreassen, Thomas Maglessen Bergby, Alexander Kjeserud, Nicolai Naglestad og Michael A. Lundsveen for kjempeinnsats på Makerspace i sommer!

Greetings from Atlanta

Being a master student at HIOF is more than just taking courses and passing exams. Our master students learn to investigate and solve problems in a scientific way and are prepared to be researchers. We encourage our master students to submit successful project work to research conferences.

From our 2014 interaction design class we had so far two out of four projects that got published at a conference. Our master students Nhan, Hai, Hoa and Tai wrote a paper about the ”Interactive Fridge: A Solution for Preventing Domestic Food Waste” and presented their work at the ICOST 2015 in Geneva, Switzerland. ICOST is an international conference on smart homes and health telematics. You can find their paper in the journal on ”Inclusive Smart Cities and e-Health” available from Springer. The second project that got published from last years interaction design class was carried out by Christopher and Natalia. They explored tangible music collaboration and designed a tangible music player inspired by the marble answering machine. They presented were paper at the 2015 International Conference on Collaboration Technologies and Systems in Atlanta, Georgia, USA. You will find their work at IEEE XPLORE soon.

Here is what Christopher says about his trip to Atlanta:

Being someone who barely travels abroad, it was a daunting prospect when we were given the opportunity to publish and present a paper in the US. Yet going there, to the 2015 CTS Conference, has been one of the most memorable experiences i’ve had.

As stated by the conference organizers,the paper presentation part was the main event, even though it was just a small part of the schedule. Experiencing the locations, the people and the food, both on my own and with the excursions hosted by the conference organizers, are what really made this trip worthwhile.

Also, with CTS being an international conference, it is a lot of fun to meet people that have come from all over the world, and seeing them present their work. It wasn’t too bad presenting our work either, it was actually quite fun (in retrospective)!

I cannot speak for other conferences (though i assume they also provide great experiences), attending the CTS conference was amazing. It is something that i would highly recommend to anyone given the opportunity. Though if you are traveling to somewhere as far away as the US, definitely check the quality of the airline before going! SAS was great, and you definitely want that for such a long flight!

I do want to attend CTS again some day. It is the sort of thing you get addicted to!

Cheers Christopher!

 

Summer School in Oulu

It is always important to stay connected and get the latest in your field of research. This is especially true for me as a PhD student at HIOF. That’s why I love to go to summer school.

IMG_7958

Nallikari beach in Oulu at midnight

Last week I traveled for a second time to Oulu, North Finland, to be part of the UBI summer school arranged by the IT department of Oulu University. The annual international UBI Summer School provides young researchers and professionals with an opportunity to gain hands on experience and insight on selected topics on the multidisciplinary fields of ubiquitous computing and urban informatics under the tutelage of distinguished experts.

I joined a workshop on sensor-based intelligent mobile interfaces by Dr. Per Ola Kristensson from the University of Cambridge, UK. The workshop was basically divided into two parts. First we got introduced to AWARE, a framework for collecting sensor data on Android developed at Oulu University. Secondly we learned the basics of machine learning and how to use it to create intelligent mobile interfaces, such as gesture recognition using the accelerometer data of a mobile device.

I was in a group with two students from Oulu, Camilo and Hany, and we created an App for a smart watch that detects smoking a cigarette by the users arm gesture. We collected training data from accelerometer and gyroscope when the user was smoking and when not and used Random Forest to create a model in Weka. We exported the model and used it in Android and were able to detect smoking behavior directly on the smart watch. The advantages of this approach is that users only need to train the App for one day and then the smoking behavior is detected automatically. One week development time is of course not enough, but it showed How easy it is to give sensor data a meaningful value. In the upcoming weeks we need to test further how robust our model is and how secure it is against similar activities such as eating or drinking. If you are interested in the details, please feel free to contact me.

Screenshot of Smoking Tracker

Screenshot of Smoking Tracker

smokingWearUI

First day learning App for smart watch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You find a video about Smoking Tracker on Vimeo https://vimeo.com/130614444#t=0s


Last week was lots of work and as time progressed sleep was minimized to not sleeping at all during the last night of the week. But still there was plenty of time to be social and make friends. This years slogan was «personal and close up» and I felt that everyone was truly embracing it. No titles, no hierarchies, both professors and students were just interested in each others works and ideas. And the organizers put down lots of thought and heart to make everything happen. If you ever plan to join a summer school, I can recommend UBISS.

IMG_7921

Sightseeing with colleagues from Lineaus University, Sweden

IMG_7944

Groupie in the bus


So now I am back tired but happy and with lots of ideas and inspiration for this falls master class in interaction design. The AWARE framework and sensor-based intelligent mobile interfaces will be in this years technology lab list and our master students will get a hands-on experience on intelligent sensor-based mobile interfaces themselves in our makerspace. I am looking forward to see there ideas and projects. By the way last years workshop I attended was bodily play and that was already part of our interaction design class last year.

I hope that I can turn last week into a tradition, who knows what I will learn next year :)

IMG_8004

Exhausted students on their way back home.

Teamet som leverer!

Jeg bare nevner; stipendiater, eksterne forskningsmidler, gjennomstrømming, masteroppgaver og førsteårsstudentenes tilfredshet.

Dette har vært en lykkelig og stolt dag, jeg er så glad for det gode teamarbeidet vi har på avdeling for informasjonteknologi og alt vi har fått til dette semesteret. Hvor skal jeg begynne?

Oslofjordfondet

I går kveld tikket det inn en melding om at samarbeidsprosjektet vi har sammen med lærerutdanningen: Programmering som fag og pedagogisk verktøy i skolen er tildelt forprosjektmidler fra regionale forskningsfond. Dette er et pilotprosjekt med flere spennende partnere som alle på ulike måter ønsker å bidra til økt digital kompetanse blant barn og unge:
Prosjektet har som mål å innføre programmering som fag i norsk skole, de starter med pilotstudier i Østfold og vil deretter gå nasjonalt. Gratulerer til et strålende team fra Høgskolen i Østfold, særlig vil jeg nevne Kristin Solli, Jan Høiberg, Harald Holone, Unni Hagen og alle dere som har bidratt til at dette spennede og viktige prosjektet realiseres!

Robot og smarthus Lab

 Vi vil også rette en stor takk til Kunnskapsdepartementet som har bevilget friske penger til teknologi- og helse-avdelingene! Av disse mottar vi 600.000,- til å utvide lab’en vår med roboter og sensorer. Dette er utstyr som vi bruker i undervisningen, i studentprosjekter og inn mot det felles forskningsprosjektet vi har med Ingeniøravdelingen «Brukerstyrt innovasjon i smarthus for energi og helse». Vi har tidligere vist at vi er gode på å lage vellykkede fysiske møteplasser for studentene våre gjennom etableringen av Makerspace, jeg gleder meg stort til vi åpner den nye robot & smarthus lab’en! Robert Roppestad, dere har gjort en kjempejobb med å få til dette!

Nye masteroppgaver

Det var også svært gledelig i dag å få vite at vi har fått 17 masteroppgaver innlevert dette semesteret, og hvor hele 14 var på normert tid! Det er utrolig bra i en tid hvor de fleste studenter må jobbe ved siden av, og mange IT-studenter går ut i arbeidslivet før de fullfører. Lurer du på om du skal studere informasjonsteknologi? Alle våre masterstudenter ble tilbudt jobb før de ble ferdige med studiene, det er jeg imponert over! Jeg gleder meg stort til å delta på de muntlige presentasjonene i juni.

IT-studenter er mest fornøyde

Bare for å runde av en svært fin uke, den årlige studiekvalitetundersøkelsen ved HiØ er nå avsluttet. Gjett hvilke studenter som er mest fornøyde? IT-studentene. Undersøkelsen gjennomføres blant førsteårsstudentene, så dette lover godt!

Vil du få et innblikk i hvordan våre studenter presenterer sine studier, følg #it_hiof på Instagram eller #it_hiof på Twitter.

Vil du jobbe med oss?

Kunne du tenke deg å jobbe med den fine gjengen vår? Vi har to stipendiatstillinger ute nå, begge er innenfor prosjektet «Brukerstyrt innovasjon i smarthus for energi og helse», der en fokuserer på Cyber-Physical Systems og den andre har fokus på brukerstyrt tjenesteutvkling. Ta en titt, søk om det er noe for deg, eller del om det er noe for noen du kjenner.
Og P.S: På mandag går søknadsfristen til forsknings- og undervisningsstillingenDigitale Medier ut, du kan fortsatt søke – vi gleder oss til å få tre nye kollegaer – og veldig gjerne flere kvinner!
 vi feirer med kakeSå kjære kollegaer, og alle dere andre, det er lov å være stolt av seg selv og teamet man er i når man får til bra ting! Jeg er ubeskjedent fornøyd akkurat nå! Tusen takk!

Bra tall fra IT-avdelingen!

Vi har grunn til å feire. For det første er det registrert rekordpublisering for avdelingen, og for det andre har vi fått en god økning i antall søkere som vil studere informatikk hos oss. I tillegg har avdelingen sendt inn søknad om midler i et samarbeid med Avdeling for Lærerutdanning. Vi feirer det vi kan se lyst på, for i verden ellers skjer det alt for mye det ikke er noen grunn å rope hurra for.

Publikasjonsrekord

Det er innenfor Universitets- og Høgskolesektoren noen publikasjoner som teller mer enn andre, og det som gir oss poeng er antallet publikasjoner på nivå 1 og nivå 2. Det er den norske Databasen for statistikk om høgere utdanning, DBH som publiserer disse tallene årlig, og i 2014 var antallet publikasjoner fra IT-avdelingen rekordhøye sammenlignet med 2013. Fra fjorårets 8 publikasjoner, er vi nå oppe i 24, og det må sies å være en god vekst. Avdelingen takker særlig vår nyansatte professor, Ricardo Colomo-Palacios for denne økningen, samtidig som alle bidragsyterne til denne rekorden også skal takkes. Takk Harald Holone, Monica Kristiansen, Joakim Karlsen, Jan Roland Olsson, Robert Roppestad, Susanne Stigeberg, Per-Gunnar Fyhn, Lars Vidar Magnusson, Tom Heine Nätt og studentene ved masterstudiet i Anvendt Informatikk! Dette er bidrag som er viktige for avdelingen, og det er gledelig å se vi jobber sammen som et team! Kravene som skisseres i strukturmeldingen vil bli tøffe, og det er godt å se at vi ruster oss. Det er gjennom samarbeid vi får ting til!

Tallfeiring og hyggelig hilsen fra Rektor

Tallfeiring og hyggelig hilsen fra rektor på HiØ

 

Flere vil studere Informatikk på HiØ

En annen gledelig nyhet som kom i dag, er at vi har fått en økning på hele 31,7% på søkere til vårt Bachelorstudie i Informatikk – design og utvikling av IT-systemer. Totalt på HiØ har det vært en god økning av søkere som ønsker å studere hos oss, noe vi også er glade for! Alt vi har rundt oss i dag kan knyttes opp mot teknologi, teknologi og samfunn blir bare viktigere og viktigere. Vi ser frem til å ta imot de nye studentene som har tatt det kloke valget om å lære mer om hva som skjer bak og mellom skjermene, og som vil være med å skape og bygge fremtiden. Om dere ikke har hørt om avdelingens kjære Makerspace, så kan jeg fortelle dere at som studenter og ansatte her kan dere utforske og skape 24/7 om dere vil! Velkommen!

Xylofon

Velkommen til Makerspace

Mye spennende på gang!

Det skjer også spennende ting som ikke handler om tall. Vi krysser fingrene for det historiske samarbeidet mellom IT-avdelingen og Lærerutdanningen. Sammen har vi laget et felles forskningsprosjekt «Programmering som fag og pedagogisk verktøy i grunnskolen», og søknaden om forprosjektmidler ble sendt forrige uke – jeg krysser fingrene, og er optimist! Takk til Kristin Solli, Harald Holone, Jan Høiberg & co for samarbeidsvilje og innsats! Vi har også et nyoppstartet forskningssamarbeid med Ingeniøravdelingen «Brukerstyrt Innovasjon i smarthus for energi og helse» – fra begge prosjektene vil det etterhvert komme egne sider, så stay tuned!

Før jeg takker for noen begivenhetsrike dager vil jeg fortelle at vi har en veldig spennende stillingsutlysning ute nå, en undervisnings- og forskerstilling i Digitale medier. Dette er et fagfelt med muligheter vi knapt har sett starten på. Vi håper på mange og gode søkere! Er det deg, legg inn en søknad, kjenner du noen, blir vi glad om du deler!

Hei så lenge!

/beathe

2015 og nye muligheter – lyst til å studere IT-fag?

Velger du IT-studier håper og tror jeg du blir en medborger som tror på egne skaperevner, at du får kjennskaper til og respekt for andres skaperevner. I tillegg tror og håper jeg at du vil bli glad i å lære!

Starten på dette året med skolejenter som kidnappes i Nigeria, skolebarn som drepes i Pakistan, sivile som bombes og flykter fra Syria, barnefamilier som sendes ut av Norge, drap på journalister i Frankrike, pisking av bloggere i Saudi-Arabia, drap på studenter i Mexico og i USA, flyktinger som drukner på flukt, og i natt, drap under en konfirmasjon og på et debattmøte i Danmark, har satt meg helt ut. Det har ikke vært så mye fint i verden å skrive om eller dele. Likevel, vi må ikke glemme de gode historiene, eller slutte å skape eller dele de gode historiene. Det skjer mye bra rundt omkring, og vi kan ikke stoppe opp bare fordi verden er grusom, vi har alle et ansvar for å bidra med noe for å gjøre den bedre. Selv om det synes umulig å gjøre noe som helst til tider – bedre for hvem og hvordan – gir det likevel energi å tenke på at vi kan skape arenaer hvor mennesker får rom for refleksjon, kritikk, kunnskaper, skaperkraft, medmenneskelighet, og respekt for forskjeller og ulikheter. Vi kan skape glede for læring.

Hva har det med å studere IT å gjøre?

Det er mange fag som er smarte å ta. Det å lære og bli glad i å lære er det viktigste. Fra mitt subjektive ståsted ser jeg digitale ferdigheter som en av de viktigste byggeklossene i dagens og morgendagens samfunn. Om du forstår hvordan innhold bak skjermene du bruker hver dag lages, om du vet hvordan du kan lage det selv, om du vet hva som skjer når du deler informasjon, hva som skjer med informasjonen og dataene du deler, hva data kan brukes til, da tror jeg også du lærer å reflektere over og kan bidra til å skape samfunn du vil være en del av, nå og fremover. Om vi tenker på digitalt innhold som noe «andre» lager, da blir du og vi veldig sårbare for virkeligheter du og vi selv ikke er med på å skape. Skulle du bestemme deg for å bli en informatiker er det supert! Skulle du bare ha lyst til å lære noe IT, supert! Tar du IT-fag tror jeg du blir en medborger som tror på egne skaperevner, som får kjennskaper til og respekt for andres skaperevner, og blir glad i å lære – det tror jeg er et viktig bidrag for å skape en bedre verden.

Hva kan du skape tenker du?

På Bachelorstudiene hos oss gir vi deg først en del grunnleggende ferdigheter, du vil lære at teknologi er en del av flere samfunn og mange menneskers liv, teknologi og samfunn skapes og skaper hverandre. Inntil programmering blir innført som obligatorisk fag på barne- og ungdomsskolen må du i studiet først bygge elementær kompetanse som for eksempel programmering og webutvikling. Etter det kan du gå videre å velge mellom et større knippe av kurs og fagretninger. Det fine med å jobbe på en høgskole er at det er dere, studentene, som skaper nye ideer og tanker. Vår oppgave er å hjelpe dere og løfte dere frem. Nylig fikk jeg oversikten over titlene til vårens masteroppgaver, og uansett hvilke karakterer dere får, dette er spennende!

Vårens masteroppgaver:

  • Visualizing relationships between devices in home automation, Martin Borge Eskerud
  • Exploring smart objects: promises of the internet of things, Anders Skaalsveen
  • Techniquest and technology for interactions in a virtual environment, Cato Goffeng
  • Teaching toddlers a second language – exploring the combination of second language learning and technology, Caroline Sofie Olsen
  • Testderevet programmeringsundervisning, Heza Wasfy
  • Velferdsteknologi og selvmonitorering, en case-studie, Henrik Ørbeck
  • The smart watch: a family’s expectations, use and experiences, Lise Haugen
  • It’s magic: Eye tracking for supported interaction in 3D environments, Olav Hermansen
  • Procedural literacy and narrative visualizations, Julie Marie Røsok
  • Towards improved IO collaboration tools for mining meetings in the oil and gas industry, Amund Lågbu
  • Using machine learning to model power production, Ksenia Dmitreva
  • Time series prediction for electricity consumption, Sopiko Gvaladze
  • Developing regression tree algorithms through automatic programming, Hieu Chi
  • Using automatic programming to improve the Random Forest algorithm, Que Tran
  • Parallelization using Hadoop, Ngoc Tuan Nguyen
  • Automatic classification of Alzheimers Disease from structural MRI, Eivind Arvesen
  • Gamification to raise energy awareness: Evaluating the use of game design heuristics in the context of mobile energy applications, Magnus Johansen
  • Mobile monitoring of domestic battery stations: a concept using Android and Arduino, Delshad Faraj-Ali
  • Heuristics for smart energy applications on mobile devices, Arnel Curkic
  • Improving Edge Detection Algorithms using Automatic Programming, Kristin Larsen
  • Concurrent Game Engine Design, Astemir Eleev

Årets masteroppgaver fra avdeling for informasjonsteknologi berører mange fagområder. De handler om helse, velferd, læring, digitale medier og energi. Vårens høydepunkt for meg blir, i år som i fjor, å delta på de muntlige presentasjonene! Lykke til med innspurten flotte studenter! Jeg håper vi kan fortsette å skape en arena for læringsglede for dere som blir nye studenter høsten 2015!

En av de fineste tingene en av mine favoritt-tenkere, Hannah Arendt, skrev i boken Vita Activa (1958), er at for et hvert menneske som blir født til verden, skapes en ny mulighet til å skape noe nytt og uforutsigbart. For meg er dere studenter det nye, uforutsigbare og skapende. Dere og vi kan sammen bidra til å skape samfunn der vi både er like og ulike. For å følge Arendt, vi er like fordi vi alle er mennesker og det som binder oss sammen er at vi alle lever på samme planet. Vi er ulike fordi vi alle har ulike perspektiver på verden vi deler. Det at vi har ulike perspektiver, tenker jeg, bør være det fine i våre samfunn, det er det som gjør at vi kan skape noe nytt og forhåpentligvis bedre.

ps.

Bor du i Halden eller omegn, på onsdag, i vinterferien, arrangerer IT-studentene på HiØ kodedag. En fin måte å bli kjent med IT-fagene på:-)