Ph.d. på HIØ: Hva skjer, a? V

Fagansatte fra alle høgskolens avdelinger fant nylig veien til Aud2 i Halden for å overvære det aller første institusjonelle «ph.d.-seminaret». Dekaner, studieledere og øvrig toppledelse var på plass sammen med folk vi ikke kjenner så godt fra bl.a. Medietilsynet, IFE og Visma. Det kom også en  drøy håndfull fagpersoner fra IR som heiet sin egen Frode Ramstad Johansen frem som avdelingens debutant i rollen som foredragsholder. Frode underviser bl.a. i emnet IRI32018 Digitalisering.

Formålet med denne seminarrekken er å bringe frem ulike faglige aspekter relevant for «Det digitale samfunn». Håpet er at forskerne blir bedre kjent med hverandres interessefelt og dermed ser muligheter til å koble seg sammen på kryss og tvers av avdelinger og institusjoner.

Et eksempel på slike koblinger er de to professorene du ser på bildet under. De er fra hver sin fagavdeling, har skrevet en  prosjektbeskrivelse for et ph.d.-løp sammen, men hadde frem til denne dag kun møtt hverandre i den digitale verden. Det så ut som et ikke-digitalt lykketreff, spør du meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Professor Anders Nordahl-Hansen (LU) og prodekan for forskning Stefan Sütterlin (HV) i en ikke-digital passiar. (Foto: TEC – samtykke innhentet)

Foruten Frode fra IR fikk vi høre Joakim Karlsen fra IT og tre foredragsholdere fra ØSS. Overvekten av ØSS-foredrag er begrunnet i tematikken som denne gang var «Samfunnsmessige implikasjoner av teknologisk utvikling». Tematikken varierer fra gang til gang, og i januar er «Læring i det digitale samfunn» på tapetet.

Flere av foredragene var «spot on» i mitt hode med et analytisk perspektiv på hvordan digitalisering påvirker dagens samfunn og hvilke konsekvenser det kan få. Andre ganger var jeg litt i stuss på om tematikken var relevant, skal jeg innrømme. Kanskje det bare var i mitt hode? Eller er det slik at vi fortsatt har noe ulike oppfatninger av hva som er relevant for denne satsingen?

Vi må nok gjennom en god del diskusjoner, seminarer, stipendiater, uenigheter, søknader, publikasjoner, felles læringsutbytter, NOKUT-møter etc. før vi oppnår en felles forståelse av hva innholdet i  denne første institusjonelle stor-satsingen skal være. Men det er vel en del av jobben?

Vi skal ha fokus på høy kvalitet og produksjon slik at dette naturlig munner ut i en ph.d.-utdanning. Ikke omvendt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henrik Sætra fortalte om sin forskning relevant for «Det digitale samfunn». Foto: TEC

PS! Evaluering: Det blir et diskusjonspanel  neste institusjonelle ph.d-seminar slik at diskusjonen setter fart med en gang. 

Dette innlegget ble publisert i phd, Uncategorized. Bokmerk permalenken.