Det digitale samfunn- læring og utdanning

Forrige uke var det duket for det andre institusjonelle ph.d.-seminaret, denne gangen med tema «Læring i det digitale samfunn». Jeg kom ut med mye inspirasjon, noen tankevekkere og en visshet om av at tema digitalisering har en stor plass både som verktøy, ferdighet og forståelse i utdanning og læring.

Det var naturlig at det var Lærerutdanningen (LU) som holdt regien i seminaret, og dekan Kjersti Berggraf Jacobsen ønsket oss velkommen og ledet oss gjennom foredrag og diskusjon.

Prof. Rune Krumsvik Bilde: Solveig Vitanza

Dagens eksterne foredragsholder var Professor Rune Johan Krumsvik fra Universitetet i Bergen som snakket om digital kompetanse i høyere utdanning. Fra LU var det tre foredragsholdere. Førsteamanuensis  Odd Tore Kaufmann som snakket spesielt om programmering som den del av læreplanen. Maja Michelsen viste oss hvordan digitalisering påvirker barns tekstkompetanse og hvordan barnas bruk av teknologiske plattformer i fritiden påvirker deres ferdigheter og språk. Førsteamanuensis Irina Engeness viste en teoretisk tilnærming til ‘learning to learn’ i et digitalt samfunn.  I tillegg var det Førsteamanuensis  Edgar Bostrøm fra IT- avd. og Førsteamanuensis Heidi Kristine Grønlien fra Helse og velferd. Edgar viste den historisk utviklingen av informasjonsteknologi i skoleverket, og Heidi demonstrerte hvordan de bruker digitale verktøy som en del av undervisningen.

Det var inspirerende å se hvor viktig digitalisering er og kan utvikles som en integrert del av utdanning og læring. Gjennom diskusjonen som fulgte virket det som at det var bred enighet på tvers av avdelingene, om at digital undervisning, teknologiske plattformer og IKT (programmering) som fag ikke er noe som skal komme «i tillegg til», det må integreres og være en del av alle fag og undervisningsmetoder. En tankevekker var å se det historiske perspektivet som viste at de samme diskusjonene om det «digitale samfunn» og «IKT i læring» har gått igjen, bare med ulik terminologi, i over 50 år. Men som Bostrøm la vekt på, det gir oss en unik mulighet til å bygge videre på erfaring og kompetanse.

Diskusjonens tverrfaglige perspektiv viser at vi har gode forutsetninger for å jobbe såpass bredt med vår tilnærming til ph.d.- satsningen.  HiØ har sjansen til å benytte den brede porteføljen vi har i våre studier og i fagmiljøet til å inkludere kompleksiteten det digitale samfunn, samtidig kan vi spisse det inn på mulighetene og implikasjonene det har innenfor hver faggruppe.

Formålet med denne seminarrekken er at forskerne blir bedre kjent med hverandres interessefelt og se muligheter til å koble seg sammen på kryss og tvers av avdelinger. Vi oppfordrer derfor til enda større deltakelse fra flere avdelinger på neste seminar 21. mars, mer informasjon kommer her.

Foredragsholderne i diskusjon. Foto: Solveig Vitanza

 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.