E-boka vår handler om plantene i solsystemet vårt. Vi bruker Book Creator.
Planetene er noe barna selv har hatt lyst å utforske og jobbe med i «rosaruss» klubben siden etter jul. Her har vi leid to fakta bøker, lest, søkt på internett, lært oss planet sang og sett film fra YouTube. Etter å ha sjekket ut litt, ville vi lage planeter, og det gjorde vi iform av ballonger som ble «støpt» med mel, vann og aviser. Det å utforske planetenes type iform av gass, stein og lava har vi også gjort. Det vi holder på med nå er å male og henge opp planetene våre til utstilling. Som en fin avslutning på prosjektet var det kjekt å kunne tilby et nytt og spennende verktøy som er helt i tråd med rammeplanen for å utvide prosjektet vårt.
«Barnehagen skal bruke ulikt materiell og utstyr, teknologi og digitale verktøy, spill, bøker og musikk i arbeidet med fagområdene (KD, 2017, s. 47)».
Ved å jobbe med planetene, har vi fulgt barns spor og interesse rundt planeter, og tatt medvirkning på alvor. Vi har jobbet med det over tid og det å tilby og utvide prosjektet vårt med en e-bok gjør at vi kan samle fakta, og finne fakta og sette det sammen til en bok alle kan få glede av. Det at alle bidrar på boken, gjør at alle kjenner igjen noe de selv har laget. E-boka kan bidra med å gi barna ulike opplevelser og erfaringer i møte med bilde og tekst/opptak i boka (Waterhouse, 2019, s.92). Barna får velger selv hva de vil, om de vil tegne, finne bilde fra internett, eller ta bilde/opptak av planetene vi har laget i barnehagen. Her kan jeg også kjenne igjen det Giæver (2020) sitt korte utdrag sier om leken og språket, det er noe de tar med seg inn i leken, og leken kommer også inn i boken- her skapes det et unikt fellesskap og et språkmiljø både om det boken skal handle om, men også om hvordan man gjør ting, har det utseendemessig og ideer som popper opp. Det er kjekt å erfare for oss voksne i barnehagen også. Se at det er så mange måter å uttrykke seg på. Legge på lyd til et bilde eller sette inn en video av noe helt uforklarlig.
Som Bølgan(2018) skriver om det at barna får erfaringer med selv å produsere og skape fortellinger ved hjelp av bilde, tekst (ikke så mye tekst i barnehagen), lyd og musikk, altså multimodalitet, ses som en viktig del av barnehagen. Kanskje aller mest et verktøy for de største barna, men også de små kan finne glede og interesse for Book Creator.
Bidraget med e-bok ses som viktig da det kan være med å utjevne sosiale ulikheter, men også for å synliggjøre for personalet barnas egne medieerfaringer. Her er det mange ulike erfaringer, barna har ulike strategier for å lære seg. Noen vil sitte å se på andre gjøre, mens andre gjerne vil prøve alt selv, og gir seg ikke før de finner frem.
Jeg har nylig vært på møte med skolen, og fikk beskjed om at der får barna tildelt læringsbrett i første klasse. De pleier å ta i bruk «Book Creator» ganske raskt på høsten, og det at vi kan legge tilrette for noen erfaringer med disse multimodule verktøyene i barnehagen kan gjøre at barna opplever mer glede og mestring i skolehverdagen også. Ikke bare er det godt for her og nå, med utforsking og kreativitet i barnehagen. Det kommer også barna tilgode når de begynner på skolen etter sommeren. Ikke bare binder e-bok erfaringen nåtid og fremtid sammen, det inkluderer barna, hjemmet, og personalet om noe felles. Det viser seg også at det er to foreldre som har litt ekstra kunnskap om planetene i solsystemet vårt enn mann i gata, på den måten fikk de også bidratt inn i barnehagelivet til barna sine.
Det er en stor gruppe vi har jobbet med, 15 barn som er skolestartere og en ipad, så det har rullert og gått litt tid. Men alt i alt har denne erfaringen med e-bok gjort at barna har skapt et produkt de er stolte av, og opplever som noe felles. Barna lærer av hverandre, og det gjør også vi voksne. Det er fascinerende å se hvor mye kunnskap og hvor fort barn tar hvordan ting i verktøyet gjøres. Og ikke minst med motet dems, de er ikke redd for å slette eller ødelegge boka. Her har vi både spilt inn lyd, snakket, sunget, tegnet og tatt bilder. Barna får mange erfaringer med å uttrykke seg, og får samtidig erfaring med at det er en form for å lese i ettertid. For å bli ferdig med denne oppgaven gav jeg meg selv en tidsfrist med e-boka, men etter å få erfaring med at dette er et verktøy som innehar så mange gode kvaliteteter har jeg lyst å begi med ut på et nytt prosjekt. Det er at barna lager en bok hver seg, om hva en barnehage hverdag er for seg. Sikkert morro å jobbe med, og legger opp til mange ulike måter å utrykke seg på. Kanskje enda mer enn et felles planetprosjekt.
Hvem vet- kanskje jeg er igang igjen imorgen med BookCreator?
Ekstra gøy var det da jeg tok frem programmet hjemme, og min datter fant ut at hun skulle lage en e-bok fra livets første håndball cup. Det ble delt med laget, og tatt godt imot.
Referanse:
Bølgan, N. (2018).
Jæger, H., Sandvik, M., Waterhouse A-H, Lorvik (2019).
Modul 8
Kunnskapsdepatementet (KD) , rammeplan for barnehagen (2017);
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/