Refleksjoner rundt podcast

Refleksjoner rundt Podcast.

 

 

Etter å ha lyttet til podcasten fra Ilabekken barnehage opptil flere ganger, har jeg gjort meg noen tanker rundt dette med digitale verktøy i barnehagen. De får det til å høres så «enkelt» ut, og jeg kjenner jeg er veldig nysgjerrig på hva vi kunne fått til i vår barnehagen.

 

Pedagogikken og kritikernes plass var hovedfokus for hvordan de bruker digitale verktøy i Ilabekken barnehagen. De var veldig bevisste på at dette var verktøy de bruker med og for barna, og det er alltid fra barnets perspektiv. Personalet var med skapere for barns undring, utforskertrang og brukes som et supplement. Et verktøy som er med på å utvide den pedagogiske verktøykassen og kommer i tillegg til.

Barna og personalet utvider det kjente og blir inspirert av digitale verktøy i denne barnehagen.

 

Eksempler på digitale verktøy de bruker:

  • Undervannskamera
  • GoPro kamera
  • Digitalt mikroskop

I tillegg hadde de en digital plattform hvor de kunne bearbeide eller se hva de har samlet på, her var det iphone eller ipad. Det brukes alltid på utforskende premisser.

 

Gode kjennetegn på digital praksis er at personalet legger stor vekt på at det ikke er appene, eller verktøyene, altså det tekniske som er det viktige. Det er pedagogikken og didaktikken som er de viktigste verktøyene her. Rammeplanen sier nå SKAL, så som barnehage kan man ikke velge bort at personalet er med skapende sammen med barna. Barnehagen skal legge til rette for utforskende, lærende arenaer der barna er produsenter innen for digital praksis.

 

Det der med tid, og rausheten for å prøve og sette i gang får meg til å se flere muligheter.

Og bare egentlig bevisstgjøringen. Fordi tid er prioritering.

Det ligger et hav av uprøvde muligheter der. Jeg har nok som flere, satt begrensninger for digitale verktøy i barnehagen, og jeg har heller ikke tenkt kreative tanker til å se mulighetene, eller har jeg ikke villet se mulighetene?

Denne podcasten har inspirert meg til å prøve selv om jeg ikke er så teknisk av meg, og ta i bruk digitale verktøy. Neste gang vi er i skogen skal jeg ta med ipaden og det digitale mikroskopet vårt. Jeg må tørre og prøve de verktøyene vi allerede har.

For vi gjør jo allerede alt det utforskende sammen med barna i hverdagen.

Bare at vi kan tilføre noe mer, noe nytt. Plutselig dukker det opp flere muligheter, og barna kan gjøre det sammen med personalet, som igjen styrker relasjonene. Jeg har hatt flere tanker på hva vi kan gjøre, som for eksempel timelaps bilder av plantene vi har plantet, og utforske insekter og blader med digitalt mikroskop.

Vi kan undersøke og utforske apper på Ipaden også.

Jeg har nok tenkt at det er dumt hvis det går i stykker, og heller latt det digitale ligge. Vi har hatt stor skjerm med sang og dans, men det virket litt snevert nå som jeg ble inspirert med ideer. En annen ting jeg har kjent litt på, er bruken av skjermtid, jeg har tenkt at det er det nok av på andre arenaer. Istedenfor å se muligheter, har jeg sett begrensning.

 

Et friskt pust var denne podcasten. Nå har jeg lyst å komme igang med mer digitale verktøy sammen med barna. Bruke det mer aktivt, slik at vi sammen kan produsere noe vi er spente og nysgjerrige på.

Vi i personalgruppen bruker bilder som dokumentasjon, både ut til foreldrene, men også på vårt pedagogiske arbeid. Altfor ofte er det bilder av barna, og ikke hva de er nysgjerrige på. Vi kan oppdage så mye mer om vi gir barna kameraet, og vi kan være mer sammen i prosessene. Hva tar barna bilder av?

Hva kan vi oppdage på nytt?

 

Jeg tror det som opptok meg mest var det å ha digitale verktøy tilgjengelig som alle andre leker. Ufarliggjøre det digitale, og snakke det frem. Hvorfor det opptok meg, var nok mest fordi jeg tok meg selv i å skjønne hvor skeptisk jeg selv har hvert. Både i form av negativ til skjermtid, men også fordi jeg ikke har sett mulighetene for hvordan man kan bruke de.

Så hvordan kan vi jobbe da?

Nå popper det opp ide på ide. Så nå må jeg bare få ut fingeren og prøve. Nå må jeg gjøre det.

 

 

 

Kilder:

https://soundcloud.com/larerrommet/61-hva-er-god-bruk-av-teknologi-i-barnehagen

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.