Feilet og lært- bruk alltid utstyr som er oppdatert og fungerer med airDrop eller tilknyttet mail.
Boken vår ligger på en enhet tilhørende min arbeidsplass og er av eldre dato. Den fungerer helt fint til internt bruk, men denne oppgaven krever at jeg skulle laste den opp i bloggen min. Og det hadde jeg ikke tenkt på som et problem før nå når jeg sitter og skal gjøre det. Så for å flytte min frustrasjon til side så gjorde jeg et opptak på telefonen min og bruker det i dette innlegget. Appen tilbyr mye høyere kvalitet, og kan lese for deg, eller du kan bla selv.
Etter å ha sett og erfart at ipad-appen Book Creator sammen med barn var gøy, utfordrende, kreativt og enkelt å ta i bruk, så tenker jeg at dette er noe jeg vil bruke mer sammen med barnegruppen. Og ser nytten av det i henhold til språkutvikling ikke bare for flerspråklige barn, men alle, som Sandvik og Vik (2019) skriver om i «Hva hadde katta på ryggen?». Et barn hos meg som var med og tegnet, ville at jeg skulle skrive historien til tegningen hens, men det er noen ganger utfordrende å forstå hva barnet sier. Og i dette tilfelle ble det det, da var det kjekt at han kunne tegne det for meg isteden. I artikkelen til Sandvik og Vik (2019) hadde de et langt og inspirerende prosjekt, og etter at jeg har hatt en veldig åpen oppgave med barna, ser jeg at jeg også kanskje neste gang skal holde oss på sporet og utvikle det til noe mer som vi jobber med over lengre tid, og flere ganger. Uansett hvordan man velger å bruke denne appen, så anbefaler jeg barnehagefolk å ta den i bruk. Lær med og av barna.
Prøv noe nytt uten å nøle!
Neste tur blir ipaden med, og vi kan sammen bearbeide inntrykk og erfaringer fra turen. Hvem vet hva mer det kan bli?
Her er link til vår sammensatte tekster:
Kilder:
Jæger, Sandvik & Vik (2019). Digitale barnehagepraksiser, Teknologi, medier, og muligheter. s. 48-69
KD (2017). Rammeplan for barnehagen.