Bruk av digitale verktøy i barnehagen.

I dette blogg innlegget vil jeg skrive om hvordan og på hvilken måte digitale verktøy kan tas i bruk i barnehagen for å fremme arbeidet med framtidens kompetanser.

Jeg vil starte med å dra frem blogging, det syns jeg er et helt fantastisk verktøy. Det startet med å være noe stort, skummelt og ukjent. Til å vise seg å inne ha så mange muligheter, at det er helt umulig og ikke like det. Med blogg tenker jeg da spesielt i forhold til barnehagens ansikt ut mot foresatte og foreldre. En ny måte å tenke månedsbrev på, og arbeidet med barn, der barn er produsenter. Det er i tillegg et oversiktlig arkiv, der man kan gå tilbake å finne elementer man har jobbet med. Et levende og dynamisk pedagogisk dokumentasjons verktøy. Ved å jobbe med blogg jobber vi med kommunikasjon og kreativitet i forhold til hvordan man vil presentere noe. Vi jobber med digital kompetanse og kritisk tenkning over hva man legger ut og hvorfor. Man lærer stadig noe nytt, og vi kan lett linke andre nettsider inn i innlegg, noe som kan gjøre det mer levende for leser. Blogg innlegg er noe man kan gjøre med barna, og de er med på hele prosessen, med å dokumenter aktiviteten i barnehagen, og se det får «nytt» liv i det digitale. I tillegg er jeg blitt veldig opptatt av det at barna får digitalt mikroskop, kamera/ ipad og det å ta bilder. Sammen kan vi se på hva de fant interessant på tur, og lage bilde collager, redigere bilder og bruke til internt bruk i barnehagen. Det skaper et fellesskap, undring og en glede ved å se på og vise frem hva de har sett, og kan samtale om opplevelsen de hadde ved flere anledninger. Bilde gjenkaller minnet, og det kan bearbeides sammen med barn og voksne i barnehagen.

Jeg heier på digitale verktøy i barnehagen, og å bruke det digitale til noe mer enn passiv titting på skjerm. Digitale verktøy er en ressurs, og et verktøy barn bør på utspill for sin kreativitet og åpenhet med. På lik linje som andre leker vi tilbyr i barnehagen.

«Å hjelpe barn inn i lek er en viktig oppgave vi voksne har i barnehagen. Men noen ganger – når barna virrer litt rundt uten å finne lek, eller når enkeltbarn ikke får innpass – passer det med digitale tilnærminger. Men det skal aldri fungere som en pause mulighet for de voksne» (Darre, 2013, s. 47).

 

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.