I denne oppgaven skal jeg planlegge for en aktivitet innen fagområdet kropp, bevegelse, mat og helse. Målet er å se hvordan digitale verktøy kan åpne opp og bidra til nye muligheter i praksis og integrere digitale verktøy i arbeid med barn. Jeg vil ha fokus på mat og helse i denne oppgaven, og jeg ble veldig inspirert av mange av eksemplene i modul 3. Deriblant podcast med barn, og matjungelen barnehage sin nettside. Her var det blant annet et eksempel på hvordan man kunne bevisstgjøre barna på hvor maten kommer fra. Altså dekke på matbordet med mat, og plassere dyr som tilhører matvarene som er representert. I samråd med personale på min avdeling, fant vi ut at vi kunne legge det til hva barna tenker om mat.
Hva er mat? Hvorfor må vi spise? Hva vil vi spise?
Hvordan får vi mat? Hvor kommer maten fra?
Med podcast som digitalt verktøy var det noe som både fristet og jeg var nysgjerrig på å prøve, samtidig som det var litt skummelt. Det føles litt rart og ubehagelig å ha seg selv på «tape», men også en åpning til en mer bevisst gjøring på hvordan jeg samtaler med barn. Det igjen er noe som går i tråd med forrige modul, med åpne samtaler med barn, og hvor mye vi som voksne har av makt i de møtene. Jeg hadde en plan å gå ut ifra, kjenner jeg var redd for å være ledende. Jeg ville vite hva barna visste om mat, og ta det derfra.
Didaktisk plan:
HVA….
- Samle en liten gruppe barn, og spørre om de ville være med å spille inn en podcast. Jeg forklarte podcast som et lite program hvor vi snakker og istedenfor å filme, hvor vi kan se oss selv, så tar vi opp stemmene våre og kan høre de på høytaler igjen senere. Nesten som en lydbok med eventyr, men vi kan snakke om hva vi vil.
Ved å ha temaet mat og helse, gir vi i barnehagen mulighet for barna å få innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid.
Barna får undre seg og oppleve måltidssamtaler sammen i et fellesskap hvor vi kan ha grynende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse (KD, 2017).
HVORDAN…
- Laste ned Anchor-appen. Den er enkel i bruk, og har gode redigerings muligheter.
- Ta med gruppen med barn på et avlukket område, uten for mye bakgrunnsstøy. Jeg tenker det kan være greit å starte med 2-3 barn.
HVORFOR…
- Videofilming er brukt som dokumentasjon i forskning siden 1920-tallet, og med alle nye apper og muligheter i dag, åpner det seg utallige muligheter og gir arbeidet i barnehagen med teknologi, flere grunner til å diskutere i personalgruppen fordeler og ulemper med bruk av video og bilder, opptak etc. i barnehage hverdagen (Hov&Neegaard, 2019, s. 201). Barn har rett på privatliv. Ved å bruke podcast spør man barna om de vil være med. De får høre på det de har sagt etter, og kan være med å legge inn lydspor, og klippe vekk biter etter opptak.
Refleksjon:
Etter å ha gjennomført dette opplegget i barnehagen, sitter jeg som pedagog igjen med et stort smil, og mestringsfølelse. Det følelsen gjenspeiler følelsen jeg opplevde at gruppen med 3 barn jeg hadde med på podcast satt igjen med.
De snakket og drev hverandre i samtalen på podcasten. De ville spille inn igjen og igjen.
Jeg ser mulighetene her til å fordype oss innenfor temaer med barna, og kunne dra det inn i podcasten. I episode nr 1. snakket de om hva slags mat de likte, og hva mat var.
De snakket om hva de hadde i magen, og at mat kunne gjøre de friske. Men ikke godteri, det var de enige om, selv om det var noe alle 3 hadde som favoritt. De snakket om grønnsaker, blant annet «chili- kiwi», frukt, brød og grøt. Det bar preg av mat fra hjemmet og mat som vi får servert her i barnehagen.
Det ene barnet snakket om jordbær som hen likte så godt. Men hen likte ikke å bli klissete på hendene når hen tok av det grønne selv. Hen hadde sett på ipaden sin at man kunne bruke et sugerør og dytte det grønne ut. Jeg tenkte jeg fikk lyst å prøve å lage en type matprogram med tips og triks, samt mer podcast videre med barna.
Etter å ha laget 3 episoder, lot vi andre barn høre på episodene våre- og det ble en stor fryd. De lurte på når de skulle få lov å spille inn en «post-kasse» episode.
Dette digitale verktøyet som podcast appen, satte samtaler i sving, og gav en tilhørighet i barnegruppen, som var noe helt annet enn noen lydbok vi noen gang har lyttet til. Her var barna aktive med og man kunne se skaperglede på de 3 som hadde vært med.
Dette er noe jeg vil fortsette med, og jo flere ganger jeg hører på podcasten, jo mer bevisst blir jeg også min egen rolle. Jeg fanger også opp flere ting barna sier, som jeg ikke hører der og da. Barna er henholdsvis 3 og 4 år. Dette er enda et bevis på det mangfoldet av digitale verktøy som finnes for å bruke med barn i barnehage og hvilken berikelse det kan være når man våger å være digital (Darre, 2013).
Her sitter vi med magisk stemning i bålhytta vår, barna har lagd hver sin hytte de spiller inn podcasten fra.
På gjensyn, hilsen
– Digitale Line 🙂
Kilder :
Hov & Neegaard. GoPro actionkamera som dokumentasjonsverktøy i barnehagen. I Jæger, M.S. & Waterhouse, A-H.L. (red.) (2019).
Darre, C.F. (2013) Kreativ bruk av digitale verktøy.
K:D. (2017). Rammeplan for barnehagen.