Hello world!

Welcome to Bloggserver Høgskolen i Østfold. This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!

 

Hvordan opprette prøve med tilfeldig utvalg av spørsmål?

Dette baseres på at du allerede har tilgang til en spørsmålsbank.

 

prove01

Det første du må gjøre er å opprette en mappe der du skal opprette prøven i. Dette er viktig fordi du får enda et nivå med kontroll slik at prøven ikke blir tilgjengelig for studenter før frist.

prove02

Når du står inne i mappen og der du vil opprette prøven, gå til Opprett og deretter klikk på Prøve.

 

prove03

Gi prøven et godt navn slik at studenter som skal gjennomføre prøven blir sikre på at de starter riktig. Klikk så på Lagre.

 

prove04

Velg, Hent spørsmål, som du finner nederst i venstre kolonne.

 

prove05

Her får du en rekke valg. Husk at du må velge riktig spørsmålsbank. Klikk på Neste.

 

prove06

Her merker du av for antall spørsmål, Du kan også sortere ut spørsmål basert på type. Det kan hende at spørsmålsbanken har flere kategorier å velge i. Klikk på Opprett.

 

prove07

Gå inn på prøven du nettopp har opprettet. Klikk deg helt ut igjen hvis du ikke finner riktig med en gang.
På prøven velger du arkfanen Innstillinger. Det er under Innstillinger du setter varigheten for prøven.

 

 

 

 

 

E-post og kontoer

Hvis Outlook ikke starter må du starte E-postinnstillingene fra Kontrollpanelet.

Bytt fra Kategorivisning og til Ikonvisning i Kontrollpanelet, og klikk på ikonet som heter E-post.

 

Klikk på bildet for større visning.

07epostOutlook

 

 

 

Innstillinger for Outlook

Slik sjekker du at innstillingene for Outlook er korrekte.
Dette gjelder for de ansatte som ikke har mottatt PC fra IT-drift eller har mottatt en PC som ikke har IT-drift’ standardoppsett.

Hvis du ikke får startet Outlook, se her, og så fortsett på punkt iii).

 

i) Start Outlook og gå til Fil

01epostOutlook

ii) Klikk på Kontoinnstillinger og velg Kontoinnstillinger fra nedtrekksmenyen.

 

02epostOutlook

 

iii) Velge Endre på kontoen.

Hvis du har flere kontoer i Outlook må du markere kontoen med mailen fra Høgskolen i Østfold før du trykker på Endre.

03epostOutlook

 

iv) Serverinnstillinger

I dette vinduet kan det være lurt at å sette opp at du vil beholde alle e-poster frakoblet.
Gå videre inn på Flere innstillinger.

04epostOutlook

v) Microsoft Exchange

Se til at det er huket av for bruk av Koble til med Microsoft Exchange ved hjelp av http.
Her klikker du på arkfanen Tilkobling og klikker på Proxy-innstillinger for Exchange.

05epostOutlook

 

vi) Proxy-innstillinger for Microsoft Exchange

Sjekk at du har satt opp innstillingene som vist nedenfor:

1) epost.hiof.no

2) I raske nettverk kobler du først til ved hjelp av HTTP …

3) I langsomme nettverk kobler du først til ved hjejlp av HTTP …

4) Bruk NTLM godkjenning.

vii) Når du er ferdig klikk på OK og så på Bruk, og så må du restarte Outlook for at innstillingene skal effektueres.

06epostOutlook

 

 

 

 

 

Tilpasse hvilke rom du mottar meldinger i fra

Feederen i Fronter sender deg bekjed om hva som er nytt fra rom basert på at du ligger som medlem i rom.

For en del lærere kan de være lurt å være litt selektiv her.

rom01

a) Trykk på Tilpass Dagens

rom02

b) Gå videre inn på Vis fra Rom

Standarden er at det er hake foran alle rom du er medlem i. Når du fjerner en hake foran et rom så vil du ikke lenger se oppdateringer fra det rommet på Dagens, men du må gå inn i rommet for å se det.
Husk at alle endringer skal bekreftes med Lagre. Den knappen ligger nederst til høyre.

 

Enringene skal tre i kraft neste gang du logger inn. Hvis du ser gamle meldinger der så klikk på en som ikke skulle vært der. Da oppdateres cashen på nettleseren og meldinene blir fjernet fra Dagens.

 

 

 

 

 

Startside – forsideverktøyet

Slik oppdaterer du startsiden din i Fronter

 

Klikk på bildet under for å se hvordan det blir.

forside

Bildet i videoen under er hentet fra:

\\ls01.hiof.no\felles\Felles\hiof-bilder

Hvordan kontakte hiof-bilder, 0:52

 

Du må være innlogget på HiØ-nett eller bruke VPN for å bruke dette.

 

Slik setter du inn tabell på startsiden din, 5min56

 

Slik setter du inn tekst og bilde, 4min39

 

Plagiatkontroll

HiØ bruker plagiatkontroll fra Turnitin (leses: Turn It In)

Det amerikanske selskapet Turnitin har kjøpt opp det nederlanske Ephorus, men vi bruker plagiatkontroll som tidligere.
En fordel nå er at vi får tilgang til langt flere databaser å sjekke oppgaver mot.

 

Plagiatkonroll er integrert i Fronter nye innleveringsverktøy og man trenger ikke laste opp noe.

 

Plagiatkontroll i Fronters tradisjonelle og gamle innleveringsverktøy, 2min29sek.

Første gangen man skal bruke plagiatkontroll i Fronters gamle innleveringsverktøy
må man Aktivere plagiatkontroll, 4min14sek.

 

 

 

Nyhetsverktøyet

Fronter har lansert app til mobil og nettbrett.

 

App’en er IKKE koblet til Meldingsverktøyet. Dette betyr at studenter via app ikke får beskjed dersom du benytter Melding. Det historiske Meldingsverktøyet blir faset ut og alle nye rom må heretter bruke Nyheter.
Løsningen på dette er å ta i bruk Nyhetsverktøyet. Når du skriver en Nyhet så vil studenter som bruker app’en bli orientert.

Nyhetsverktøyet heter Nyheter.
Du legger til verktøyet fra RomDagens og nedtrekksmenyen på høyre side, eller se video nedenfor.
Slik legger du til Nyhetsverktøyet, 1min13sek.
Hvis du har startet med et tomt rom trenger du ikke å gjøre dette.

 

Du legger ut en Nyhet
ved å trykke på knappen «Ny nyhet». Du kan senere redigere nyheter ved å klikke på redigereknappen som ser ut som en penn til høyre for alle nyheter.
Nyheter som går ut på dato vil bare være synlige for lærere.

Hvordan legge ut nyhet, 2min6sek.

 

Endre utseende på Fronter

Fronter har flere utforminger.

Du kan endre utseende for din profil. Denne endringen påvirker ikke hvordan andre ser Fronter.

Slik tar du i bruk PlayMini

  1. Klikk på navnet ditt øverst til høyre, og så klikk på Min Profil
  2. Nå kommer du til Kontaktkortet ditt i Fronter. Her klikker du på Personlige Innstillinger, og under Generelt velger du oppsettet PlayMini.
  3. Bekreft så med Lagre.

Hvis du vil tilbake igjen slik det var velger du Classic.

 

MinProfil

Klikk på bildet for å se større versjon.

 

 

Studiestart høsten 2015

Dette var spesielt for høsten 2015.

For nye lærere i Fronter er videosnuttet, Minimalistisk design, å anbefale.
Filmen er sammensatt av flere filmer til kapitler, slik at du bare trenger å se det du vil.

 

% —————————————–

% Innføring i Fronter

% – minimalistisk design

% —————————————–

Innføring i Fronter.

21 minutter og 32 sekunder, hvis du skal se hele.

video

Fronter med minimalistisk design.

Når filmen starter kan du trykke på knappen for innholdsfortegnelsen, se rød pil,
og du kan spole frem og tilbake for de ulike temaene.

 

Filmen ble til etter et møte med en kollega som var forholdsvis ny i Fronter men som ville lage et rom i samsvar med konsensusen innen fagdisiplinen. Siden vi også kom på noen forbedringer ble videoen laget. Jeg tenker at den kan være nyttig for nyansatte som ønsker å varme opp med Fronter.

 

 

 

% —————————————–

% Fronter

% I innlegget nedenfor vises det hvordan du:

% Åpner tomt rom, åpner rom med innhold,

% sjekker om faglærere har tilgang og

% hvordan du legger til Forum- og Lenkeverktøy

% —————————————–

 

Åpne rom, sjekke deltagerliste og justere verktøylisten for Forum og Lenker

 

Hvert emne blir representert i Fronter som et rom, og dette rommet følger studentene. Dette fører til at samme emne får flere instanser. På den måten at hvert kull har sitt rom.

I første omgang må fagansvarlig åpne rommet i Fronter. Rommet fra i fjor kan ikke brukes siden utgåtte rom blir arkivert. Det finnes her to varianter som brukes. Enten starter man med et tomt rom eller så kopieres innhold og struktur fra rommet fra i fjor.

Hvordan åpne et tomt rom?

Hvordan kopiere innhold og struktur fra andre rom?

 

Det neste trinnet er å sjekke at alt er i orden med rommet. Hvis du har kopiert innhold så pass på at årstall er riktig i tekst og i filnavn.
Det er studiestedsadministrasjonen som ordner med tilgangsrettigheter til rom i Fronter for ansatte. De gjør det gjennom registrering i FS. Studentene kommer inn automatisk etterhvert som de godkjenner sin utdanningsplan på StudentWeb.

Slik ser du hvem av faglæreren som har tilgang til rommet

 

Når du har sjekket at alle lærere er med kan du raskt også stille inn rommets verktøyliste.

Her er dette eksemplifisert med hvordan man legger til Forum– og Lenke-verktøyet.