I dette blogginnlegget skal jeg vise dere hvordan jeg og en liten gruppe av barna hva vi hadde gjort da vi var ut på tur hvert barn hadde sjansen til å ta bilde av alt det de syntes var interessant for dem.
Aktivitet
Det første jeg gjorde var å introdusere oppgaven til avdeling min . Fordi gruppen vår har mer enn ti barn, måtte jeg diskutere med kollega mine hvordan vi skulle dele barna og velge hvilket barn som skulle bli med meg på turen. så vi bestemte oss for at vi skulle ta med di barna som ikke dro på tur dagen før.
fortalte barna hva vi skulle gjøre.
la barna ta bilder av det de likte og lage en collage.
Mål
Barna skal del og hvert barna skal et blider.
barna skal sitt [ lage college sammmen med meg
Metode
utsyr: smart telefone , ipad og datamaskin.
Tid: vi brukte nesten 2 timer, vi gikk en stund og barna tok et par minutter hver på å ta et par bilder
Antall barn: 4 barn på 3år
Arbeidsmåter
Jeg begynte med å forklare barna at de vil være produsentene av prosjektet mitt, hver av dem vil få ta bilder av noe de så på turen, det var interssting for demslik at de lære å bruke det digitale verktøyet for dagen i rammeplane det stor at Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn(Rammeplan 2017 s 44/45.)
Vi startet turen med å gi det første barnet telefonen og de tok det første bildet, og så ga han det til det neste barnet, det var ikke så lett for dem å dele fordi alle ville ta et bilde av det samme. vi var for voksne så vi fant en annen måte å trøste barna som gråt og fant en disraksjon mens de andre tok bilder,hvert barn fikk en sjanse til å ta to bilder, da vi kom tilbake til barnehagen satte vi oss ned og hvert barn vagt på hvilket bilde som skulle gå på collage, så plukket vi en bakgrunn og satte sammen collage. vi valget en app som heter Collage maker .
Refleksjon
Hele opplevelsen var veldig morsom for de fleste av barna. alle fikk ta et bilde selv om det ikke var så enkelt som det høres ut, det var mye gråt og sinne, men vi kom oss gjennom på slutten, ikke alle barn klarte å bruke smarttelefonen. Noen av dem hadde det vanskelig og det gjorde dem veldig frustrerte.
Ungene tok bilder av mange ting, andre tok bilder av de andre barna, men med dette måtte vi forklare at alle må bli enige om at en annen preson skal ta et bilde av dem spørre er en etisk handling, og handler om å ha respekt for andre (Dardanou, Dybdal, & Solberg. 2021).Når vi kommer tilbake til barnehagen, satte vi oss ned og begynte å se på bildene, så bestemte vi sammen hvilket bilde vi skulle bruke i collagen vår. Jeg bestemte meg for at vi vil bruke digitalt verktøy for å redigere bildene, slik at barna kan lære mer hvordan de bruker disse verktøyeneCollage maker .
denne opplevelsen ga barna en motivasjon til å være mer nysgjerrige og kreative, alle hadde veldig gode ideer om hvordan vi kunne sette sammen collage, opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til uforsking, fordypning og progresjon(Rammeplan 2017 s 52)
Så delte vi det vi gjorde med andre barn i barnehagen. barna var så glade for å vise andre barn og dele med foreldrene , vi delte det vi gjorde med alle foreldrene ved å dele på en digital plattform kalt kidplan.Det å få gjøre dette prosjektet med barna ga meg et nytt perspektiv, barn er så glade og har veldig gode ideer med deg, la dem bruke den kreative siden, det spiller ingen rolle hvilken alder de er, men de er nysgjerrige og dette gjør at de vil lære enda mer.