Animasjons

Hallo igjen.

Denne oppgaven var ganske utfordrende for meg, som jeg nevnte tidlig, jeg er ikke god med datamaskiner, og jeg lærer fortsatt å bruke forskjellige apper og digitale verktøy, og det var en stor læringsopplevelse for meg. Dette prosjektet tok 2 uker. Jeg startet prosjektet med barna, vi valgte en historie jeg vokste opp med og jeg oversatte den til barn og det var så gøy for dem, men i siste liten måtte jeg redigere selv på grunn av sykdom. så jeg måtte gjøre det meste av jobben via team med barna.

Mål

  • For at barna skal være mer kreative i bilde- og videoproduksjon.
  • For barn å lære mer om bruk av ulike apper og verktøy.
  • Å inkludere barna i produksjonen av videoen.
  • å lære barn å være hyggelige mot hverandre uansett hvordan den andre personen ser ut.

Didaktiske forutsetninger:

Tid: brukte 2 uker

utsy: mobil , datamaskin. og forskjellige apper

Antall barn og Alder 4 barna som er alle fire år.

Arbeidsmåte:

  • Oversett historien fra originalspråket.
  • velg en tegning som skal brukes til å lage filmen.
  • Fortell historien på norsk til barna.
  • begynn å sette sammen bildene for å lage videoen
  • redigere videoen med forskjellige lyder og legge til voiceover.

Manus;

En dag vandret en ensom elefant i skogen på jakt etter venner.  Den møtte en ape og spurte den: «Vil du være vennen min?»  Apen svarte: «Du er alt for stor og kan ikke svinge i trær som meg.  Så jeg kan ikke være din venn.»
Så møtte elefanten en kanin og spurte: «Vil du være vennen min?» Men kaninen svarte: «Du er for stor til å passe i buret mitt.  Så du kan ikke være vennen min».
Så møtte elefanten en frosk, og elefanten spurte: «Vil du være vennen min?» Men frosken sa «Du er for stor og tung.  Du kan ikke hoppe som meg.  Jeg beklager, men du kan ikke være vennen min.»
Så møtte elefanten en rev, og elefanten fikk det samme svaret, han var for stor.
Dagen etter ble alle dyrene skremt, og løp av gårde for livet.  Elefanten stoppet en bjørn og spurte: «Hvorfor løper alle dyrene?» Bjørnen fortalte: «En stor tiger har skremt dem.»
Elefanten syntes synd på de små dyrene, og han ville hjelpe dem. Så han gikk til tigeren og sa: «Kjære tiger, vær så snill å la vennene mine være I fred, og ikke spis dem».  Tigeren ville ikke høre på elefanten, og ba den om å passe sine egne saker.  Da elefanten ikke så noen annen utvei, måtte han bare jage den vekk fra skogen.
Deretter gikk elefanten tilbake til de små dyrene og fortalte dem hva som hadde skjedd.  Da de små dyrene fikk høre hvordan elefanten hadde reddet livene deres, ble de veldig glade. Og alle de små dyrene sa til elefanten: «Du er akkurat den rette størrelsen for å være vår venn».
plannlegging:
Vi begynte med å forklare hva aminasjonsfilm var, og hvorfor jeg gjorde dette prosjektet for barna. Jeg fortalte deretter historien til barna, og senere på dagen skrev jeg oversatt den til norsk. hvert barn fikk sjansen til å velge et bilde av et dyr. vi skrev ned menyen sammen, dagen etter begynte vi å redigere. vi setter sammen alle bildene. barna bestemmer fargetemaene de var produsentene av filmen.
til slutt måtte jeg gjøre noen justeringer i siste liten på grunn av uforutsette omstendigheter. men barna hjalp til i prosjektet trinn for trinn, til slutt redigerte vi videoen, lagt til lydeffekter og en voiceover. filmen er omtrent to minutter lang .

 

Refleksjon 

Da jeg først leste oppgaven i hodet mitt var jeg at dette kommer til å være så enkelt å redigere noen bilder jeg har gjort dette før. lite visste jeg at dette prosjektet kom til å vare i 2 uker, og til og med ikke sikker på om jeg ville fullføre det,
da jeg fortalte at de var litt skeptiske til skolen min, om barna skulle oppføre seg og kunne dele verktøyene, men til vår overraskelse gikk prosjektet ganske bra.

da jeg redigerte videoen, ble det mye gråt og barna var ikke i stand til å dele og til og med være rolige fordi det var mye som skjedde rundt oss. barna kunne si bedre det er  lurt å bruke en grupperom som ikke har så mange elementer av andre leker eller ting  barn trenger å få bruke sin fulle konsentrasjo på det de skal gjøre(Dardanou, Mossin, Simensen, 2021, s. 106)

.Etter at alle barna hadde byttet på å redigere videoen var det nå på tide å legge lydene og stemmen over, men dette var en vanskeligere oppgave å gjøre med treåringer, de var ikke klare til å gjøre det og tre av dem kan ikke lage setninger, så jeg bestemte meg for å be en av mine medarbeidere om å hjelpe til med stemmen over samme slips måtte forlate jobben tidlig den dagen var ikke i stand til å fiske opp prosjektet, dagen etter måtte jeg bli hjemme, men min medarbeidere var snille nok til å ringe meg på teams , jeg og barna klarte å fullføre prosjektet.

barna hadde det veldig bra med å lage videoen for dette prosjektet, ga dem friheten til å uttrykke sin nysgjerrighet, fikk dem til å utforske og bygge mer kreativitet .

å la barnet få oppleve noen av de digitale mulighetene som finnes; ta bilder, kikke på bildene etterpå, redigere de, sette de sammen, legge på tekst.
Prosessen skal preges av glede over å prøve noe nytt ut fra alder og modenhet; morsomt, samtidig som det skal være meningsfullt (Kunnskapsdepartementet 2017).
de andre barna og kollegene som så filmen ble inspirert til å gjøre en av sine egne slik at vi kunne ha noe morsomt å vise foreldrene på slutten av året. Jeg har hatt en veldig flott opplevelse med å gjøre dette med barn, og jeg gleder meg til å gjøre flere prosjekter med dem.
kilder
Dardanou, Maria, Dybdal Simensen, Elin, og Solberg Mossin, Maria (2021) Barnehagens digitale arenaer. Universitetsforlag.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet.


,