spill og leke

lage spill og leke med barn.

i denne blogge  innlegg er det en enkel måte å integrere digitale verktøy for å lage spill for barn som er  fem år gammel Det analoge spillet blir et  spill med tegninger og tall.

mate apen digitale og papir spill og leke.

Mål:

  • for at  barn skal lærer, men også ha det gøy,
  • barn skal lære å være kreative når det gjelder å lage spill .-
  • barn til å være produsentene av dette spillet.
  • for at barna skal lære om tall.

 

Didaktiske :

Tid:  5  dager

Antall barn: 1  barna

Alder: 5 år

Utstyr: Ivi brukte papir, saks, farger, vi brukte en nettbrett for å lage spillet, vi brukte en telefon til bildene, og vi brukte også en app som heter , bulid games for andorid.

 

Arbeidsmetode

  • start med å forklare barnet hva spillet handler om.
    skriv ned tallene fra én til ti
  • tegne en ape og bananer
  • Klipp ut bildene slik at det er enkelt å sette dem på skanneren.
  • spill spillet på papir slik at det blir lettere på nettbrettet.
  • setter bildene sammen i appen. 

Gjennomføring

det første vi gjorde var å begynne med å tegne apen og middagsmaten han skulle spise, fordi jeg jobbet med bare ett barn, han fikk gjøre det meste med hjelp av en voksen,
så klippet vi tegningen og plasserte den på bordet, vi farget pengene og tegnet de forskjellige ritene vi skulle mate pengene, vi skrev så tømmene og klippet dem også. vi spilte spillet med papir først, slik at barnet skulle forstå når du brukte nettbrettet, så tok tallene og så snudde vi oppover, så vi plukket opp tallene tilfeldig. Vi lekte to ganger og det var lettere å forstå, barnet så la bildet og tegningene i skanneren og så flyttet vi alt inn i datamaskinen.vi la bildene inn i spillet og vi begynte å spille, ungen lærer fortsatt så han kunne bare 1 til 5, men han likte og lærte mye.

Å gi barna muligheten til å delta i bruken av digitale verktøy selv om de må overvåkes av en voksen, gir dem en følelse av ansvar i måten de lærer forskjellige ting “Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter” (Kunnskapsdepartementet 2017).  .

Refleksjon

Undheim (2015) sier også dette at det ikke er bare selve spill økta som gir muligheter for læring, underveis i prosessen kan man få mange muligheter til samtale, undring, øve på nye begrep og ord.

Å velge dette spillet tok litt tid fordi jeg hadde tenkt på hva jeg skulle til hvis jeg ikke hadde mer enn ett barn, men på slutten av endte jeg opp med å jobbe med barnet mitt, han i den alderen hvor alt er interessant og han oss så nysering  så med dette prosjektet var det det beste,  mate apen er ikke bare populær på jobben, men den har hjulpet meg med barnet mitt når det kommer til å lære små ord og tall, han var så nysgjerrig på å se hvordan vi ville sette spillet på datamaskinen.prosjektet tok litt tid når det ble satt inn i pc-en, det var ikke lett og barnet mistet på et tidspunkt tålmodigheten.

spillet hadde ingen regler og hadde ingen tidsbegrensning, så barna hadde mye tid til å glede seg og lære, dette spillet hjelper barnet med å forbedre uttalen av ord og tall og øke barnets kreativitet bruke tekst på bildene gir et multimodalt tekst, det vil si at to modaliteter; bilde (farge) og tekst er satt sammen .etter min mening synes jeg dette spillet er et godt spill både lærerikt og morsomt, det gir et barn en måte å være mer kreativ på, å være glad for å lære mer.

kilder

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Udir.
Undheim, M. (2015). Del gleder- Digital kompetanse i barnehagen. (2.utgave). Oslo: GAN Aschehoug