Mange store spørsmål og mye nysgjerrighet.
i dette blogge innlegget har jeg delt arbeidet i to deler, den første vil være forklaring på emnet og den andre er aktiviteten jeg har gjort for å vise hvem barn lærer om insekter.
DEL 1
Religion, filosofi og etikk er så brede fag at du ikke vet hvor du skal begynne. Dette er et stort tema, spesielt for barn, og deres naturlige nysgjerrighet gjør det mer interessant å lære om
Hva filosofi, reliogion og ettik ?
Filosofi er en prosess der mennesker forsøker å forstå grunnleggende sannheter om seg selv, verden de lever i, og deres forhold til den og til hverandre., og Religion kan inkludere en rekke praksiser som forelesninger, ritualer, bønn, meditasjon, hellige steder, symboler, og høytider, så vel som kulturelle ideer, bøker, profeter, åpenbaringer og moral som har åndelig betydning. til tilhengere av den spesielle troen. og Etikk er refleksjon over moral (Bergsjø 2020).
Vi har alle vært nysgjerrige på hva som er bra og hva som er galt, hvordan savner vi våre kjære, noen som trøstes av sin tro på gud eller hva de tror på ellers, og noen som har spørsmål som ikke kan besvares. På denne måten er det viktig å lære barn om forskjellige ting, inkludert gud og død, fra de er små.
Hvilken rolle spiller digital i etikk, religion og filosofi?
Å bruke teknologi til å lære chilødren om religion og etikk og filosofi lettere for dem å forstå hva lfaget handler om,Målet med å bruke digital teknologi inn i fagområdet er å tilføre en ny måte å tilegne seg kunnskap og erfaringer på. Dette kan igjen skape en utvidet nysgjerrighet og forståelse både for store og små (Støttefilm 2.3.).
Del 2
DIDAKTISK PLAN .
gikk ut og lette etter insekter der insektet var dødt eller levende.
Mål
- Barn skal lære om levende organismer
- Barn for å kunne bruke digitalt mikroskop.
Sted: På tur i hagen og litt tur på skogen.
Tid: 2 TIMER
Antall barn: 1
Alder: 5 år
Utstyr: ipad, mobil telefone , i microscope app på ipad , glass for insekte.
Arbeidmåter.
Aktiviteten var et interessant tema å gjøre med barn fordi jeg så barnets nysgjerrighet da vi gikk utenfor og så etter insekter. Det var ikke lett å finne dem fordi de fleste har gjemt seg under bakken på denne tiden av året, så vi gikk inn og lette etter edderkopper etter tre dagers leting ute. vi fant forskjellige inscets, men edderkoppen var den mest populære..edderkoppen var allerede død da vi fant den og barnet hadde mange spørsmål
barnet stiller spørsmål som hvorfor er det dødt?
hva skjedde?
kan vi hjelpe den til å våkne?
er moren hans trist over at han ikke er hjemme?
Jeg svarte på spørsmålene på en måte som fikk ham til å forstå det jeg vet og etter beste evne, barnet forsto svarene, men jeg hadde mine egne spørsmål da vi så på inscettene
Hva kunne han se?
hvordan luktet insektene?
Hva tror du skjedde med edderkoppen?Målet med å bruke digital teknologi inn i fagområdet er å tilføre en ny måte å tilegne seg kunnskap og erfaringer på. Dette kan igjen skape en utvidet nysgjerrighet og forståelse både for store og små (Støttefilm 2.3.).
- Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/
-
Bølgan, Nina. (2018). Digital praksis i barnehagen.
- Støtteark 2.1.1. Filosofi og religion – likheter og forskjeller. Hentet fra: https://hiof.instructure.com/courses/5770/pages/2-dot-1-1-filosofi-og-religion-likheter-og-forskjeller?module_item_id=147825
- https://www.verywellmind.com/religion-improves-health-2224007
- Støtteark 2.2.1. Forme, skape og forstå – Om tilnærmingen til fagområdet i rammeplanen. Hentet fra: https://hiof.instructure.com/courses/5770/pages/2-dot-2-1-forme-skape-og-forsta-om-tilnaermingen-til-fagomradet-i-rammeplanen?module_item_id=147828