Kropp, bevegelse, mat og helse i barnehager

Hei alle sammen
velkommen tilbake , ny uke , nytt prosjekt , så de siste to ukene har vi lært om Bruk av digitale verktøy for å utforske kropp, trening, kosthold og helse. i dette innlegget vil jeg fokusere på den didaktiske plan  og refleksjons notater. Jeg klarte ikke denne oppgaven, med mange barn i barnehagen, men jeg gjorde det med mitt eget barn som går i barnehagen, akkurat som barnehage har vi også ulike måltider hjemme, frokost, lunsj og mellommåltid i denne oppgaven. laget en mellommåltid og middag sammen, og jeg la  ungen min hjelpe til med å lage begge måltidene .

Det er viktig for barn å lære å spise sunn mat og bygge en god helse.Barn er avhengige av jevn tilførsel av energi og næringsstoffer for å vokse og utvikle seg. (Helsenorge).

Jeg har bestemt meg for å fokusere mer på mat og helse i denne oppgaven.

Didaktiske plan

Hvordan

Antall barn: 1 barn i alderen 5 år.
 
Tid: To måltid; mellom mat  og middag  brukte over  2 timer hva måltidene
 
Utstyr:
  •  telefon med kamera og ipad
  • mat og kjøkken utstyr
  • en oppskrift fra matprat
  • video fra youtube

Hva

Vi så en video på YouTube ved å bruke ipaden for å vise oss hvordan vi følger oppskriften på å lage kylling til middag. Dette ga barnet en ide om hva vi gjorde trinn for trinn. og telefonen vil bli brukt til å illustrere prosessen med å tilberede måltider.

Gjennomføring

  1. vi startet med å kjøpe maten vi skulle bruke, jeg lot barnet plukke all frukt og grønt han vil spise. så dro vi hjem og begynte å forberede oss til mellommåltidet først kuttet vi fruktene og satte oss ned og nøt fruktene etter en time. vi begynte å lage middag vi fant oppskriften på så fulgte den. når ade middagen og dokumenterte hvert trinn med iPaden slik at barnet skulle vise barnehageavdelingen sin at han lagde middag, dekket vi bordet og spist  vi  måltidet sammen ,

Hvorfor.

Ved å lære barn å spise sunt må starte fra en yngre alder Inviter barna til å hjelpe til i matlagingen. Det kan for eksempel være en idé å la barnet hjelpe til med å dele opp eller raspe grønnsaker til middagen. Mange barn får ofte mer lyst til å spise maten de selv har vært med på å lage i stand enn de ellers har. ( helse norge)

Barn skal utvikle mat glede og sunne vaner, og de skal få medvirke i mat og måltid  Å motivere barn til å spise sunn mat starter med en begynnende forståelse for hva som kan bidra til god helse, videre er det viktig at barna opplever fellesskapsfølelse, deltakelse og ikke minst glede (Kunnskapsdepartementet 2017

Bruk av digitale verktøy i barnehagen hjelper barna til å være mer kreative, forstå mer av tingene de lærer bedre enn å bli forklart, så ved å bruke en ipad for å se en oppskift og la barnet lage sin egen mat gjorde det ikke bare morsomt, men det kan også gjør det ed familien sine som Nina sier barn kan kopiere oppskriften og laminere og bruke den neste gang  (Bølgan 2018 s 110).

Refleksjon

  1. Jeg tror at hvis jeg hadde hatt muligheten til å gjøre det med barnehagebarn, så hadde det gått mye bedre, men jeg mener at denne aktiviteten er en veldig god måte ikke bare å øke barnas læring men også hjelpe barn som har problemer med å spise. Jeg så spenningen i barnas øyne da han fulgte oppskriften og måten han var stolt på å dokumentere tingene han hadde gjort.

    Når barna arbeider sammen om å løse oppgaver og utfordringer,  innbyr det til å tenke og prøve på nytt” (Bølgan 2018 s 113).den beste erfaringen for meg var å se hvordan barnet likte å spise grønnsakene sine jeg var supries fordi det var de første grønnsakene som ble spist uten å gråte. og slåssing, følelsen av å lage maten sammen der som et fellesskap har ført til at barn spiser mer og hjemme fikk meg til å innse at ikke alle barn liker å spise sunt, spesielt å spise grønnsaker i barnehagen, men vi gjorde slike aktiviteter flere ganger i løpet av en uke med dem, de vil liker å spise maten de lager selv.

Referanser:

Bølgan, Nina. (2018). Digital praksis i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget

Darre, C.F. (2013). Kreativ bruk av digitale verktøy. Digital praksis i barnehagen. Oslo: Kommuneforlaget.

HelseNorge . no https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/mellom-2-og-5-ar/