Sammendrag fra bacheloroppgaven Teaming i teateret av Anne Haug.
Sammendrag
«En god teaterproduksjon for meg handler om god prosjektledelse og stor grad av innovasjon.» Dette er utgangspunktet for denne oppgaven; å finne ut hva vi som jobber med innovasjon og prosjektledelse kan lære av arbeidet i teateret.
I teatret er det ikke lederen som er ansiktet utad, det er de ansatte, skuespillerne. Det er de vi kjenner igjen, og ofte grunnen til at vi kjøper en billett. Ledere i teateret soler seg ikke i glansen, de står bak teppet og heier på sine ansatte. De legger til rette for at de skal kunne skinne på scenen i samarbeid med de ulike avdelingene, kostyme, scenografi, scenearbeidere, musikere, administrasjon og lys- og lydteknikk.
Kunsten er avhengig av konstant innovasjon for å være relevant for publikum og sikre inntektskilden. Teateret er et sted for utfoldelse og kreativitet. Et trygt rom hvor vi kan slippe oss fri, leve oss inn i fantasien og være til stede. For å lage en teaterforestilling kreves det mange mennesker med stor variasjon i kompetanse og fagfelt. Hvordan klarer disse menneskene å jobbe sammen i tverrfaglige team, og hvordan organiserer de seg selv og arbeidet?
Denne oppgaven har blitt til i møte med ti ulike mennesker som alle innehar ulike roller i teateret. Den er basert på disse intervjuene og har sett på hvordan det arbeides med teaming og rolleforståelse i teateret. Forskjellen på team og teaming er at «Teaming is a dynamic activity; teams are bounded entities. Teaming is largely determined by the mindset and practices of teamwork, not by the design and structures of effective teams» (Edmondson & Harvey, 2017, s. xxv). Mine observasjoner og data er så sett på gjennom Amy C. Edmondsons teorier. Hun skriver om teaming i fryktløse organisasjoner og hvordan vi kan skape psykologisk trygghet. Hva og hvordan kan vi som organisasjonsutviklere lære av teateret? Resultatene av denne studien skal bli presentert som en veileder, som skal være relevant og interessant for alle, men spesielt organisasjonsutviklere. Veilederen vil i utgangspunktet handle om hvordan teateret bygger psykologisk trygghet, basert på Edmondsons teorier.