BACHELOR-SKRIVING
Nå jobber jeg for alvor med å skrive bachelor-oppgaven.
Den baserer seg på arbeidet med kartlegging av interessenter, og verdier.
Metoden jeg har brukt er Value Proposition Canvas, der jeg har jobbet med ulike kundesegmenter (Rehab, treningssentre, hjemmebrukeren etc.)
Basert på dette arbeidet har jeg i samarbeid med daglig leder for bedriften valgt ut treningssentre som hovedsegmentet for prosjektet.
Samtidig har vi tett kontakt med Sunnaas Sykehus om utviklingen, og derfor har rehab-segmentet også vært viktig.
Under arbeidet med kundesegmentene har jeg fått kartlagt de ulike «jobbene» de ønsker å få gjort, hvilke utfordringer de har, og hvilke fordeler de ønsker seg.
Etter å ha kartlagt denne delen av kanvaset gikk jeg over i å kartlegge Value Map. Et verdi-forslag som viser hvilke produkter prosjektet tilbyr, hvilke utfordringer det hjelper å løse og hvilke fordeler man får gjennom å bruke det. Denne delen av kanvaset baserer seg på arbeidet som er gjort med kartleggingen i den første delen med kundesegmentet. For å få et mest mulig genuint resultat er det viktig at man ikke har ideen i bakhodet når man arbeider med kartlegging av kundesegmentet.
Informasjonen jeg fikk gjennom arbeidet med kanvaset har vært i konstant endring ettersom jeg har fått gjennomført kvalitative intervjuer med de ulike segmentene.
Treningssentrene jeg har snakket med har bidratt med kvalitativ informasjon til treningssenter-kanvaset, på samme måte som møtene med Sunnaas Sykehus har bidratt med ny kvalitativ informasjon til rehab-kanvaset.
Value Proposition Canvas representerer forløpet til arbeidet med Business Model Canvas, der de to delene fra Value Proposition Canvas integreres i Business Canvaset.
Business Model Canvas for prosjektideen utvikles steg for steg nå for tiden, samtidig som jeg jobber med å skrive ferdig bachelor-oppgaven. Den leveres 15. mai!