I de siste årene har prosjekter i Norge økt vesentlig i kompleksitet, og derfor involveres flere aktører. Flere involverte fører til flere synsvinkler, krav, behov, etc. Som øker behovet for god kommunikasjon samt lik forståelse av prosjektets innhold, struktur og målsetning. Samspill er derfor et svært godt alternativ som fører til ønsket prosjekttilstand, godt samarbeid og økt gevinst, om det gjennomføres riktig i henhold til prosjekt.
Samspill er en kontraktstrategi, som forekommer før selve utførelsesfasen av et prosjekt, men det eksiterer et mangfold av definisjoner på samspill. Dette bidrar til en økt forvirring over hva ordet faktisk innebærer, hvordan det skal gjennomføres og derfor stor variasjon av resultater innenfor de ulike prosjektene.
Til venstre ser man ulike stikkord Edvardsen & Skryten (2023) legger i begrepet samspill. Deres tolkning er bred og lite konkret, og man kan derfor forstå hvorfor forvirringer forekommer. Noen stikkord som er er gjentagende for samspill i litteraturen er gjensidig tillit, felles mål og aktiv samhandling.
Det er et øktende ønske og behov for denne type entreprise blant byggherrer og entreprenører, for å lykkes bedre i samarbeidene.
Vår oppgave i dette bachelorprosjektet er å utforske hvordan samspill har blitt gjennomført i ett av prosjektene fra PPM Prosjekt, for så å foreta en årsaksanalyse hvor ulike forhold for optimaliseringen vil belyses. Ved endt bachelorprosjekt er vårt ønske at vi har ett produkt som viser en optimalisert samspillsstrategi opp i mot dagens samspillsstrategi.
Vi begynner straks med analysearbeidet, og ser frem til å kunne fokusere på dette og deretter finne løsninger som er tilpasset vår bachelorbedrift!