Hva er egentlig en bærekraftstrategi og hvorfor trenger vi det?
En bærekraftstrategi er noe vi etablerer og implementerer for å sikre at bærekraft er inkludert i arbeidet og at det er et fokus i organisasjonens utviklingsplaner. Det gir en plan for å nå konkrete mål og beskriver rammevilkårene i organisasjonen, hvordan disse påvirker organisasjonen, og hvordan organisasjonen påvirker samfunnet og miljøet. Dersom bedriften ønsker et fokus på bærekraftig utvikling er de avhengig av at strategien tar bærekraft på alvor.
Rammebetingelsene for næringslivet endrer seg raskt, derfor er organisasjonens evne til å tilpasse og endre seg avgjørende for fremtidig konkurransekraft.
Bedrifter som ikke har en bevisst holdning til egen påvirkning på miljø og klima vil stå uforberedt i møte med krav fra markedet og myndighetene.
Når det kommer til samarbeidspartnere, myndighetene, ansatte og kunder er tillit og godt omdømme viktige premisser for langsiktig lønnsomhet. Å ta en aktiv rolle for å bidra til å løse utfordringene rundt bærekraft vil være med på å styrke organisasjonens posisjon. Som et minimum bør organisasjonen gjøre grep for å minimere sin negative innvirkning på samfunn og miljø.
Gjennom å utvikle og implementere en bærekraftstrategi vil det tydeliggjøre både internt og eksternt at bedriften jobber aktivt for å ivareta prinsipper for ansvarlig næringsliv og at den ikke vil inngå kompromisser som kan bidra til å svekke bedriftens integritet. Ansvarlig forretningsdrift handler om å håndtere risiko for negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø.
Prosessen for å etablere en strategi er minst like viktig som sluttresultatet. Strategien er et startpunkt for å begynne operative planer for hvordan vi skal oppfylle strategien. Og det er dermed viktig at alle i bedriften har et eierskap til den.