Tekst og lyd av transkripsjoner
Tilgang til korpuset (brukernavn og passord) fås ved å søke, Klikk: «Tilgang til korpuset«.
Det er mulig å søke på ord, antall ord, sosiale klasser, etc.
Santiago de Chile-korpuset (COLAs)
Buenos Aires-korpuset (COLAba)
Om transkripsjonene
Talespråket er spilt inn på SONY (MZ-N10) minidisker (2002-2004). Dernest ble lydfilene lagt over på CD for å bli transkribert i programmet Transcriber. I senere tid er (2007) Olympus mp3-spillere brukt. I COLA-prosjektet følges TEIs (Text Encoding Iniciative) anbefalinger for transkripsjon.
Transkripsjonene er ortografiske og har få transkripsjonstegn. Det er meningen at man skal høre på lydfilen samtidig som man leser transkripsjonen. Transkripsjonene er lagt ut på nettet, koblet til lyd
Transkripsjonstegn:
[ ] – Overlapping
XXX – Uklar tale
% – avbrutt ord
/ – Stigende tonefall
\ – Synkende tonefall
. – ett (1) sekunds pause
.. – to (2) sekunders pause
… – tre (3) sekunders pause
Cola korpuset er transkribert med ortografisk transkripsjon. Det er ikke satt inn komma eller punktum, da dette regnes som en tolkning av teksten.
Klassifisering av sosiale lag
Klassifisering av sosiale lag baserer seg på kriterier beskrevet i Blas Arroyo (2005: 210-220) og Trudgill (2000: 24-26).
Skoler i Madrid | ||
Lavere klasser | Middelklasser | Høyere klasser |
mabpe | malce, malcb | maore |
malcc | mamte | maesb |
[masje] | mashe |
Skoler i Buenos Aires | ||
Lavere klasser | Middelklasser | Høyere klasser |
BABC | BABS | BABA |
BANA11 |
Skoler i Santiago de Chile | ||
Lavere klasser | Middelklasser | Høyere klasser |
Scerb8 | Sceab8 | Scacb8 |
Scccm4 | Scfab8 | Scfob8 |
Scawm4 | Scncm3 | |
Sccpm4 | Scpvm3 |
Hele samtaler
Hele samtaler fra Madrid ligger på denne linken
- De endelige transkripsjonene av materialet fra Buenos Aires (COLAba)
kommer ca. april 2020 - Transkripsjon av materialet fra Managua, Honduras (COLAman) beregnes være klar i 2020
Om COLA-korpuset
- Korpuset brukes i følgende land
- COLA korpuset er brukt i PUBLIKASJONER
- COLA korpuset er brukt i OPPGAVER
Du må være logget inn for å legge inn en kommentar.