Kompetansemål 10. trinn:
Utforske matematiske egenskaper og sammenhenger ved å bruke programmering.
Teknologi:
Python
Eksempelkode:
https://replit.com/@SusanneStigberg/funksjonsmaskin
https://replit.com/@SusanneStigberg/Funksjonsplotter
https://replit.com/@SusanneStigberg/Funksjonsmaskin-med-plot
Beskrivelse:
I denne oppgaven kan eleven skrive inn ulike x-verdier, og programmet plotter punktene til funksjonen. Denne oppgaven var ikke med i utprøvningen, men har blitt laget i etterkant.
Gå in på: https://replit.com/@SusanneStigberg/Funksjonsmaskin-med-plot
Use: La elevene gjøre seg kjent med programmet.
- Hvilke verdier blir lagret i listen?
- Hva er sammenhengen mellom x-verdier og y-verdier?
Modify: Gå inn og se på eksempelkoden.
- Hva beskriver de ulike radene?
- La elevene endre til en annen funksjon.
- Kan elevene endre slik at alle koordinater skrives ut på konsollen? Hint: det trengs en løkke for å få det til.
Create: Utforske matplotlib og numpy bibliotek for å lage egne funksjonsmaskiner.
Numpy: https://numpy.org/doc/stable/reference/routines.math.html
Matplotlib: https://matplotlib.org/