Kompetansemål 8. trinn:
Utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering
Kompetansemål 6. trinn:
Bruke variabler, løkker, vilkår og funksjoner i programmering til å utforske geometriske figurer og mønstre
Teknologi:
mBot och mBlock / Blokkprogrammering
Ressurs:
Kom i gang med Mbot-programmering
Beskrivelse:
Denne oppgaven kan passe som en oppstart ved bruk av en robot. Målet er at elevene skal bli kjent med utstyret, og deretter begynne å reflektere omkring hvordan programkoden henger sammen med geometriske figurer.
Eksempel på opplegg:
Laste ned programmet (mBlock). Gå in på linken https://www.mblock.cc/en-us/download/ og følg instruksjonene.
Velg om du vil at elevene skal bruke Bluetooth (anbefales da du kan kjøre programmet uten å laste opp programvaren til roboten) eller laste opp programvaren med USB. Se på filmen hvordan du gjør det.
La elevene gjøre seg kjent med koding gjennom å få roboten til å bevege seg framover, snu, bakover.
La elevene få roboten å gå etter geometriske firkanter (kvadrat, rektangel, parallellogram, trapes, og få elevene å reflektere over figurenes egenskaper (vinkler i hjørnene, parallelle linjestykker. Gjør på samme måte med trekanter (likesidet, likebeint, rettvinklet)).

Kan koden forbedres med å bruke løkker?

Oppsummering: velg å se på ulike koder. Hva er egenskapene hos de ulike geometriske figurene? Hva kan forbedres i koden, hvordan?