
Tekst: Marte Hembre og Iselin Chantelle Karlsen
Etter nesten tre uker i praksis har Sebastian Haarbye (22) bare gode ord å si om Swedish Match. Sebastian har vært så heldig å få praksisplass hos verdens eldste snusprodusent. Han har allerede fått sin egen plass, med PC og jobbtelefon.
-Jeg trodde denne bransjen var mer «bak lukkede dører», så jeg ble positivt overrasket over åpenheten til Swedish Match. De er åpne for å snakke om alt snusrelatert, også utfordringene, sier Sebastian.
Han er veldig fornøyd med oppfølgningen han får hos Swedish Match, og føler seg inkludert i arbeidet de gjør. Han får også en god del ansvar. På nettsiden deres snusinfo.no har han fått som oppgave å skrive artikler, i tillegg hjelper han til med presentasjoner.
-Jeg får mye tilbakemeldinger på det jeg gjør, i tillegg sender kollegaene mine arbeidet sitt til meg, og spør om mine meninger og tanker, sier han.
Før praksisen startet visste Sebastian lite om Swedish Match, mens nå har han mye kunnskap om det han driver med. Han kan blant annet fortelle om porsjonssnusens opprinnelse:
-Mange av dem som bodde på gamlehjem før og brukte snus, klarte ikke å bake selv. Personalet på gamlehjemmet kunne hjelpe til å bake snusen, men å ta ut brukt snus var ikke noe de hadde så lyst til å gjøre. Derfor kom porsjonssnusen.
Det er forskrifter mot å reklamere for snus. Fra 1. juli kommer snus i standardiserte forpakninger, som vil si at alle snusbokser blir nøytrale. I tillegg selges snus fra lukka skap. Så det er altså en utfordring å markedsføre det. Til tross for utfordringer, er det et stort marked. I Norge er det nå for første gang flere forbrukere av snus enn røyk.