Deltidsjobb på butikk kan gi relevant erfaring

For mange studenter er det nødvendig med en deltidsjobb ved siden av studiene. Ikke bare kan det være en stor utfordring å sjonglere studier med en jobb, det kan også være utfordrende å få en jobb som er relatert til valg av studium. Likevel er det ikke dermed sagt man ikke kan få viktige faglige erfaringer på hvilken som helst deltidsjobb.

Etter første året på bachelorstudiet i internasjonal kommunikasjon, har jeg allerede fått et innblikk i hvor givende kommunikasjon er. Jeg har også lært at man bør gripe enhver sjanse man får. Ved siden av studiet jobber jeg på Eurosko på Nordby shoppingsenter. Her er det salg av sko og tilbehør som står i fokus. Ikke så veldig relatert til hva jeg studerer, tenker du nok, men det er nettopp der du tar feil!

Ved siden av å selge sko styrer jeg nemlig Eurosko Nordbys sosiale sider. Dette er hovedsakelig Facebook og Instagram. På denne måten får jeg god erfaring med hvordan sosiale medier fungerer. Jeg tar bilder av nyheter og de nyeste trendene, skriver små tekster som skal appellere til kundene og ikke minst får jeg et nært innblikk i hvordan Inbound Marketing fungerer. Sosiale medier handler om hvordan man skal få kundene til å komme til seg, og hvordan være synlig for potensielle kunder.

Derfor er mitt råd til deg å høre med sjefen om du kan få prøve deg frem på deres sosiale medier. Det spiller ingen rolle om du jobber på den lokale kiosken, matbutikken, eller i en annen bedrift. Dette er en super måte for bedriften å komme nærmere kunder. Det er også en unik mulighet for deg til å prøve ut nye ting, lære og skape erfaringer.

Tilslutt har jeg et par tips som kan komme godt med om du driver med sosiale medier som Facebook og Instagram:

– Bruk relevante bilder med god kvalitet og lysstyrke. Dette appellerer mer til leserne og det ser profesjonelt ut.
– På plattformer som Instagram gjelder det å skrive kort og konkret. Lange tekster gjør at leseren mister interessen og ikke får med seg hele budskapet.
– Hold deg oppdatert på hva som er i vinden. Følg med på nyheter og dann et bilde av hva kunden er interessert i.
– Prøv deg frem. Ved å prøve ut nye ting får man erfaringer om hva som fungerer og hva som ikke fungerer like bra.

Min utfordring til deg er derfor å prøve. Hva har du å tape?

Skrevet av Kine Dahl.

 

marihel