Johannes fra BIK19 fikk aldri reist på utveksling på grunn av pandemien. Nå skal han ta master i Australia!
-Master of Business ved QUT er en veldig bred, men sterk faglig master med hovedfokus på ulike annonseringsverktøy og virkemidler, sier Johannes.
Masteren går i dybden på ulike kommunikasjonsvirkemidler man kan bruke for å nå ut, samt hvordan atferd påvirkes av annonsering / markedsføring. Her er lenken til studiet:
https://www.qut.edu.au/courses/master-of-business-marketing?international
-Måten jeg fant fram til masterstudiet var litt som måten jeg fant fram til BIK, en veldig spontan avgjørelse, sier Johannes.
(les den morsomme historien om hvordan Johannes havnet på BIK: https://blogg.hiof.no/bik/2019/12/03/heldig-men-tilfeldig/)
Han søkte masteren gjennom Kilroy som gir gratis studentveiledning om du ønsker å ta studier i utlandet (https://www.kilroy.no/utdanning).
BIK-studenter stiller sterkt når det kommer til videreutdanninger, ettersom vi har fag som går innom alle mulige slags felt innenfor kommunikasjon, mener Johannes.
-Selv med mine «ok-» karakterer, får jeg innsnevret master (1,5 år istedenfor 2) ettersom bacheloren ble akseptert som faglig sterk.
Johannes fikk jobb året før han var ferdig på BIK, han ble headhuntet til et byrå i Oslo på grunn av en takeover han hadde for BIKs Instagram! Johannes mener det kan være en god bro å få litt jobberfaring mellom bachelor og master. Det kan være fint å finne sitt fagfelt innenfor kommunikasjon, før man så tar master i den mer «spesialiserte» retningen man ønsker.
Byrået han har jobbet hos fra 2021 og fram til nå heter Clay (https://clay.no/).
Hos Clay har Johannes jobbet med betalt annonsering på nett, hovedsakelig SoMe, for å skreddersy betalt markedsføring etter kunders behov og ønsker. Da er det oppsett, rapportering og rådgivning av betalte kampanjer på ulike digitale flater. Dette kalles performance marketing, forteller Johannes.
Nå forlater han alt for å ta master. Det er aldri for sent. Søk, da vel?