7 tips til jobbintervjuet

Tidligere BIK-student Christine Engh Hansen (25).

Nå skal du få høre en kort historie om mitt første jobbintervju som “nesten” nyutdannet. Eller jeg skal prøve så godt jeg kan å holde den så kort som mulig. Det hele startet den siste praksisdagen min hos Discovery Networks Norway (også kjent som TVNorge). Jeg fant en interessant stilling på LinkedIn, og tenkte – det skader vel ikke å søke? Og nei, det gjorde ikke det. Fem timer senere (jepp, du leste riktig) fikk jeg en e-post fra MediaCom. Jeg ble kalt inn på intervju – mitt første “ordentlige” jobbintervju. Jeg ble umiddelbart litt skeptisk da. Det pleier vel egentlig å ta litt lenger tid før man hører noe, tenkte jeg. Det viste seg heldigvis at det var seriøse greier.

Men la oss spole litt fram til selve intervjudagen, 8. april 2015. Jeg hadde fulgt alle de klassiske rådene og forberedt meg godt på forhånd – lest meg opp på MediaCom, hva MBA driver med (den avdelingen jeg jobber for), samt tenkt over alle mulige spørsmål som jeg kunne få. Jeg lærte fort at det er vanskelig å forberede seg på alt – det er faktisk ikke mulig. Men har du skikkelig lyst på jobben, så går alt stort sett av seg selv. Man blir jo automatisk nysgjerrig på alt som har med bedriften og jobben å gjøre. Hvis jeg skal være helt ærlig, så husker jeg veldig lite av selve intervjuet. Jeg hadde nesten ikke sovet, var ekstremt nervøs og svimmel. Når jeg først satt der, så tror jeg alt gikk ganske bra. Vel – det gjorde jo det da, siden jeg fikk jobben. Men der og da var alt helt fjernt.

 

Det er derimot et par spørsmål jeg faktisk husker. Og det er noen av de “klassiske” spørsmålene man kan få.

 

  1. Hva lærte du av oppholdet i Australia? (Jeg var på utveksling der).
  2. Mener du at du har noe å tilby MediaCom? (Noe sånt – husker ikke helt nøyaktig).

 

I tillegg fortalte jeg litt om meg selv og hva jeg har drevet med tidligere. Det er noe man vanligvis gjør uansett – siden de naturlig nok vil vite mer om deg og hvem du er.

Men jeg var som sagt veldig nervøs. Og de fleste tenker kanskje at det er negativt – meg selv inkludert. Men i etterkant har sjefen min sagt at han så det som noe positivt, fordi det indikerer at man har skikkelig lyst på jobben. Nå vet jeg dessverre ikke om denne oppfatningen gjelder blant alle sjefer. Men det er iallefall et godt tegn. Føler du deg nervøs, ja da er det nok fordi du har skikkelig lyst på jobben.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette, men må kanskje runde av nå, og tenkte det er greit å avslutte med noen tips:

  1. Les deg opp på bedriften
  2. Vær forberedt på at du kan få et case (det er ganske vanlig nå for tiden)
  3. Reflekter litt over hvorfor de bør velge deg
  4. Tenk litt over hva du har lært deg i det siste, og hvordan det kan være til nytte i jobben
  5. Ikke vær redd for å være ærlig om ting du ikke kan så godt – men husk at da er det viktig å poengtere at du er villig til å lære
  6. Det er lov å være selvsikker!
  7. Og sist men ikke minst – vær deg selv!
 

intkomm