Foretrekker de modige

Geelmuyden Kiese er et av Skandinavias største kommunikasjonsbyrå. Foto: gk.no.

Jeg satte meg ned med partner og viseadministrerende direktør i Geelmuyden Kiese, Svein Roger Selle, for en prat om kommunikasjonsbransjen, hva de ser etter i jobbsøkere, og gaming.

Geelmuyden Kiese ble startet i 1989 av Hans Geelmuyden og Jo Kiese. GK er et PR- byrå og et kommunikasjonsrådgivning-selskap som i løpet av årene siden starten nå har vokst til Skandinavias største kommunikasjonsbyrå. I dag har de 150 ansatte, og i tillegg til kontor i Oslo hvor alt begynte, har de ekspandert med kontorer i Bergen, Stockholm og København.

– Det handler rett og slett om å ligge i forkant, derfor har vi den posisjonen i markedet nå. Vårt motto er: står du stille blir du skutt. Hans Geelmuyden hadde jobbet for IBM, og forstod dermed at digitaliseringen var på vei og ville være med på utviklingen. Vi er tidlig ute med nye ting, forteller Svein Roger Selle om suksessen til selskapet.

I GK har dere en lang tradisjon med å rekruttere studenter både til jobb og praksis, hvilke egenskaper er det dere ser etter hos kandidater?

– Vi ser etter mer enn gode karakterer. Akkurat karakterer tror jeg de fleste arbeidsgivere ser på med litt skrekkblandet fryd. En person som har gode karakterer har ikke gjort noe enestående. Man leser teorien og presterer på prøve. Men karakterene sier ikke så mye om hvordan man er som person, hva man brenner for eller hvilke unike interesser man har som kan tilføre oss som bedrift mye. Vi ser etter de modige, de som tør å gjøre noe bare fordi det tenner interessen.

For femte året på rad arrangerte GK en idékonkurranse som de kaller «Pils, pølser, og praksisplass». I år deltok det 21 kreative team som kjempet for å gå helt til topps i konkurransen, og vinne praksisplass hos det anerkjente firmaet.
Etter konkurranser og intervju var det et team bestående av to unge menn som vant premien og praksisplass hos GK.

– Jeg var selv den første praksisstudenten hos GK tilbake i 1999, nå er jeg partner og viseadministrerende direktør i selskapet, så det er mulig, forteller Selle, som peker på seg selv som et eksempel på at det er mulig å lykkes i kommunikasjonsbransjen.

I 2018 inngikk GK et samarbeid med Manpower om å få unge mennesker til å sette opp spillerfaring på CV-en sin. Forskning viser at man kan tilegne seg en rekke ferdigheter og egenskaper ved å spille, som kan implementeres i en karriere hos ulike bedrifter. Kampanjen var en suksess og Manpower opplevde en 18,8% økning i CV- registrering.

-E-sport er allerede stort og vil fortsette å vokse. Twitch og Youtube har nå flere seere enn både Netflix og HBO sammenlagt. I tillegg til at man tilegner seg ganske god teknisk forståelse ved å streame, redigere og publisere spillingen, blir man generelt god i engelsk, samarbeid og organisering for å nevne noen egenskaper man kan trekke ut av spillerfaring. Hvis vi ser forbi den allmenne oppfatningen om at å spille mye er en negativ bruk av tiden, vil man kunne se mange gode fordeler ved det og sette det i arbeid, utdyper Svein Roger Selle.

NRK hadde et innslag på Dagsnytt 18 hvor et av temaene som ble tatt opp var: gutter og gaming. Du kan se innslaget her: https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/201901/NNFA56012919. Etter over 10 år med internasjonal forskning er noen av konklusjonene at mange som spiller har stort utbytte av det i form av lederegenskaper. Måten de samarbeider og koordinerer online vil påvirke strategier de bruker i arbeidslivet.

Så avslutningsvis, har du noen gode råd til kommunikasjonsstudentene her i Halden?

– At man skal engasjere seg. Vær kreativ så ofte du kan og på så mange ulike arenaer som du måtte ønske. Gode karakterer viser meg at du kan, men jeg vil se hva du har gjort, avslutter Svein Roger Selle.

Av Thomas Voukelatos

 

marihel