1. Desember markeres den internasjonale AIDS dagen

Fotoillustrasjon: colourbox.com

Første desember arrangeres den internasjonale AIDS-dagen (Acquired Immune Deficiency Syndrome). Ved Høgskolen i Østfold har vi valgt å endre vårt profilbilde i sosiale medier for å uttrykke solidaritet med de nærmere 37 millioner mennesker som globalt lever med HIV og AIDS. Selv om dette er et lite tiltak, er det et symbol på at vi stiller oss bak arbeidet mot diskriminering og stigmatisering av HIV positive.
Les mer →

 

Ekstern finansiering er vanskelig, men ikke umulig.

De fleste av oss som har forsøkt å skaffe til veie ekstern finansiering til forskning vet at det ofte er en tidkrevende prosess å skrive gode søknader. Nåløyet for å nå helt opp i toppsjiktet og derigjennom å få tilslag kan også være særdeles trangt. Ofte kan fortvilelsen når resultatet foreligger overskygge troen på at man «kan få det til». Det er derimot nettopp i det øyeblikk, når den situasjonen inntreffer, at det er viktig å ha stamina. Stamina eller utholdenhet innebærer i denne sammenheng evnen til å fortsette å gjøre forsøk, å motstå, tåle, eller utvikle delvis immunitet mot å la seg knekke av motgang og negative resultater.

Les mer →

 

Prosess for ny strategisk plan

Faglig ledergruppe har laget forslag til prosess for utarbeidelse av ny strategisk plan for HiØ. Forslaget behandles av høgskolestyret i desember.

Les mer →

 

Utviklingsprogram igangsatt for faglig ledergruppe

Den nye faglige ledergruppen til HiØ startet opp sin fireårige periode 1. august. For å bidra til en best mulig faglig ledelse, annonserte jeg allerede under rektorvalget at jeg ville igangsette et utviklingsprogram for den nye ledergruppen.

Programmet har startet opp, blant annet med et seminar 30. – 31. august. Målet med programmet er at det skal skape en merverdi for HiØ,  for ledergruppen og den enkelte leder samt at det skal bidra til effektiv ledelse av høgskolen.

Les mer →

 

Det nye høgskolestyret starter opp 24. august

Høgskolens øverste organ som startet sin fireårsperiode 1. august, møtes for første gang 24. august. På møtet vil Kunnskapsdepartementet orientere om styrearbeid, forventninger og roller, mens høgskolens ledelse vil gjøre styremedlemmene kjent med høyskolens planverk, årshjul, faglige aktiviteter, og administrative oppgaver. Seminaret skal gi styremedlemmene oversikt over og bakgrunn for de saker som skal behandles på styremøtene fremover. Det er et meget kompetent styre som starter opp 24. august, og det er med glede, forventning og ærbødighet at jeg fortsetter mitt arbeid som styreleder også i denne styreperioden.

Les mer →

 

Kjære student – velkommen til studier ved HiØ

Vivat membrum quodlibet,

vivant membra quaelibet,

semper sint in flore!

Denne latinske teksten, som hadde sin opprinnelse i middelalder, er et utdrag på tre verselinjer fra en av de mest kjente studentsanger «Gaudeamus igitur» eller «la oss være glade». Oversatt til norsk vil tekstens betydningen være «leve hver en student, leve alle studenter, må de alltid blomstre». Vi er ikke i tvil om at studenten er vår viktigste ressurs og som høgskole skal vi nettopp jobbe for at dere skal blomstre.

Les mer →

 

God sommer!

Kjære studenter og ansatte, jeg ønsker dere alle en god og velfortjent sommerferie.

Nok et arbeidsomt og spennende semester er ved veis ende. Mange studenter kan puste ut etter en hektisk tid med innlevering av oppgaver og eksamener. For mange starter jobbsøkingen for fullt, for en del er en jobb allerede i boks, mens andre satser på videre studier til høsten.

Les mer →

 

Finansiering av utviklingsavtaler kan få store konsekvenser

Jeg vil anbefale at det ikke knyttes finansiering til utviklingsavtalene mellom Kunnskapsdepartementet (KD) og universitets- og høgskolesektoren. En slik finansieringsordning kan få store konsekvenser for både utformingen av utviklingsavtalene og finansieringen av institusjonene.

Les mer →

 

Fagfellevurderinger – et redskap til forbedring

31. januar gikk fristen ut for å rapportere inn de publikasjoner forskere har produsert i 2016. Hvorvidt publikasjonene oppfyller krav om fagfellevurdering, er et av flere formelle kriterier som skal vurderes for å kunne rapporter publikasjoner som vitenskapelige.

Les mer →

 

Studiebarometeret vs. Underviserundersøkelsen

Studenter og undervisere er enige om mange utfordringer knyttet til studiekvalitet. Resultatene fra Studiebarometeret og Underviserundersøkelsen bekrefter dette.

Resultatene fra Studiebarometeret ble offentliggjort 6. februar. Nærmere 30.000 studenter over hele landet svarte høsten 2016 på rundt 100 spørsmål om studiekvalitet.

Les mer →